Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ekan300
#1570770
Hej. Jag har en Volvo S60 2011 som jag ägt i 3 år nu. Under den tiden har jag haft återkommande allvarliga bromsproblem. Det första hände för 2 år sedan då en bromsslang sprack när jag var ute och körde. Plötsligt gick bromsen till botten och jag förlorade bromsförmågan, tog mig till en verkstad som konstaterade att bromsslangen vänster fram hade spruckit och det sprutade ut vätska när jag bromsade. Två dagar tidigare hade jag bytt bromskloss och skiva så misstänker att det fanns ett samband, kanske hade mekanikern lyckats klämma slangen eller något? Alla bromsslangar byttes efter detta.

För en månad sedan fick jag upp en varningslampa att bromsvätskenivån var låg, på verkstaden konstaterades att bromsoket höger bak läckte så det blev att beställa en ny.

Nu häromdagen misstänker jag att bromsslangen vänster fram (samma som för två år sedan) sprack igen. Min kompis var ute och körde och bromsen gick till botten. När jag kom dit såg jag att det sprutade bromsvätska från vänster fram när bromsen trycktes ner. Bilen bärgades till en verkstad som ska kontakta mig när de kollat på den. Men det känns ju onekligen som en bromsslang har spruckit igen.

Min fråga är då, är detta ett vanligt förekommande problem? Det är extremt frustrerande att råka ut för detta med så korta mellanrum. Känns inte rimligt att samma bromsslang ska spricka igen efter endast två år? Kan det finnas några orsaker till detta?
#1570786
Gamla bilar kräver underhåll. Underhåller man inte går grejer till sist sönder. Har ingenting med bilmodellen att göra.

I det sista fallet ser jag inte att det framgår vad som är fel, bara symptom och om det nu är så att bromsslangen sprungit läck efter 2 år så är nästa naturliga fråga vad det är för bromsslang, vad för märke och var den är köpt.
#1570800
.....och är den av rätt längd.

Men först behöver du ta reda på vad som orsakat bromsbortfallet nu, spekulationer är svåra att laga:)

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&a[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]