Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570127
Hej
Jag har en Volvo XC60 från 2014 som har gått 17000 mil. Har haft problem som har kommit och gått, som blivit värre med tiden.
Det började med att styrservon lade av så att det blev tungstyrt och en massa lampor började att blinka, och ibland så har servon kommit tillbaka under färd (innan jag hunnit starta om bilen).
En mekaniker bytte generatorn utan något resultat.
Min pappa kollade under huven och tyckte sig ha tryckt till pedal-läges givaren och möjligen gjort ifrån sig ett klickljud. Sedan fungerade bilen i flera månader.
Sedan var det en dag som jag skulle lägga i P, och det small väldigt högt, precis som att något hoppade konstigt i växellådan
Då bärgade jag bilen till en verkstad, som inte har hittat vad detta beror på. Batteriet blev bytt för att det blev helt kass (vet inte om det har kortsluts eller liknande, 100en av 760en).
Nu går bilen inte att starta då den inte förstår att växeln är i p och den elektroniska handbromsen har gått i av sig själv och går inte att ta ur då jag inte kan starta bilen.
Tändingslåset går i men alla lampor blinkar.
Har tagit flera felkoder, men dem flesta är intermittenta. Ett permanent ”höghastighets can-kommunikationsbuss”. Har tagit felkoder tidigare och då har det varit andra koder.
Är det någon som har varit med om något liknande, eller har något hum om vad det kan vara?
Tacksam för alla tips :-)
#1571822
Hej. Tack för ditt svar. Det slutade med att jag lämna in den hos Volvo, där det visade sig att grundproblemet på styrservo som levererade för mycket ström. Men även olika stift som troligtvis gått sönder under en felsökning på en annan verkstad + några skavda kablar. Har nyligen fått tillbaka bilen, så håller tummarna för att allt e fixat nu 😀

@fjohan82 , Prydligt värre. Är vä[…]

DCFKD_v-lador.jpeg

Hur byta drl v60cc

@Kena , Ah, bra att du hittade det lätt d&ar[…]

Tack, det ska jag:)