Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dovd
#1570050
Jag monterade ett nytt bromsok med elektronisk parkeringsbroms på sambons V60. Displayen indikerade att bromsen inte var helt lossad så jag satte 12v direkt på stiften för att försöka köra tillbaks oket i ändläge.

Utåt nyper den om skivan som den ska och stannar men innåt snurrar den på i oändlighet och kolven roterar mot belägget. Någon som vet vad som kan ha hänt? Ska kolven kunna rotera? Har jag fått ett defekt ok eller kan jag ha sabbat det genom att sätta 12v direkt på?

Tack!
#1570070
Det skall ta stopp när du backar handbromsen när mekanismen inuti kolven når ändläget, men om kolven snurrar med så tar det inte stopp, för handbroms-konstruktionen bygger på att kolven inte snurrar. Osäker på varför kolven snurrar, det skall den normalt sett inte göra.
#1570079
Men egentligen spelar det väl bara roll när du sätter bilen i serviceläge, eller menar du att den snurrar vid normal drift? Då skall den ju bara sluta efter någon sekund när den släppt anläggningen?

Om du monterar allt som du skall och sedan tar ur bromsarna ur serviceläge så borde ju allt funka.

Om du kör tillbaka kolven med ett batteri finns det ju inget som tar stopp och då kommer den ju snurra till du tar bort batteriet.

Vad är egentligen problemet?
#1570100
Problemet är att parkeringsbromsen varken lossar eller drar åt vid normal drift. Kolven ska nog ta stopp när den når ändläget, det gjorde den på det gamla oket.

Jag fann en tråd gällande samma problem. Personen hade backat med 12-volt efter att bromsen legat an och fick också problem med att kolven roterar utan stopp.

viewtopic.php?f=70&t=169093

Tyvärr skrev hen aldrig någon lösning
#1570301
MartinS skrev: mån 12 feb 2024, 10:16 Men egentligen spelar det väl bara roll när du sätter bilen i serviceläge, eller menar du att den snurrar vid normal drift? Då skall den ju bara sluta efter någon sekund när den släppt anläggningen?

Om du monterar allt som du skall och sedan tar ur bromsarna ur serviceläge så borde ju allt funka.

Om du kör tillbaka kolven med ett batteri finns det ju inget som tar stopp och då kommer den ju snurra till du tar bort batteriet.

Vad är egentligen problemet?
Okej, det verkar som du hade rätt! Grannen kom över med dator och det visade sig att det inte var fel på oket, utan ett par säkringar som hade gått på vänster sida istället (Det var höger sida jag bytte) under tiden jag har grejat. Kanske för att motorerna hamnade i osynk med varandra?
#1570561
Roterade för mig en gång också, men då kom jag på att jag inte hade pumpat ut kolven med pedalen....backade motorn, pumpade ut kolven....vips så fungerade allt igen! "Slaglängden" när motorn går är väl begränsad, och då blir de ju naturligt att det snurrar runt....min gissning.

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]