Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
#1569581
Hej haft denna bil i två år nu. Och fungera felfritt. Och gör så än. MEN har märkt på senaste tiden att när bilen uppnår sin arbetstempo. Så släpper bilen ur sig en massa sot, det är inte vit, och inte svart. Ser ut lite som grill rök. Och det pågår ca 1 min sen allt som normalt igen .

Bilen är inte slö, eller dum på tomgång. Och i ga felkoder finns heller.

Men min fundering är detta normalt?

Precis som bilen tömmer ur sig sot. Detta är efter varje gång innan den uppnår arbets temp.

Är dags byta något?

Någon som har tips vad jag ska kolla ellet ska det vara så bra???
av UnleashFusion
#1569586
wohlfie skrev: tis 06 feb 2024, 17:22 Hej haft denna bil i två år nu. Och fungera felfritt. Och gör så än. MEN har märkt på senaste tiden att när bilen uppnår sin arbetstempo. Så släpper bilen ur sig en massa sot, det är inte vit, och inte svart. Ser ut lite som grill rök. Och det pågår ca 1 min sen allt som normalt igen .

Bilen är inte slö, eller dum på tomgång. Och i ga felkoder finns heller.

Men min fundering är detta normalt?

Precis som bilen tömmer ur sig sot. Detta är efter varje gång innan den uppnår arbets temp.

Är dags byta något?

Någon som har tips vad jag ska kolla ellet ska det vara så bra???
Låter som partikelfiltret gör sitt jobb. som du säger når den "arbetstemperaturen" (som är en del av villkoren) så startas regenerering/få bort partiklar /sot. vore jobbigt om den inte funka då hade du problem/felkod :)
av wohlfie
#1569591
Okej. Så det är normalt på dessa bilar. Så vid partikelfilter grejen felar så är det felkoder direkt?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1569594
Jag har aldrig varit med om att min regenererar och släpper ut något som kan liknas vid grillrök. Om det sker Varje gång arbetstemp uppnås så låter det ännu mer konstigt.
Nä, det är inte normalt.
av berrabus
#1569612
Cotag skrev:Jag har aldrig varit med om att min regenererar och släpper ut något som kan liknas vid grillrök. Om det sker Varje gång arbetstemp uppnås så låter det ännu mer konstigt.
Nä, det är inte normalt.
Det beror vad man använder för bränsle. Kör man tex på grön diesel kan det bli så.

När den ryker, vad visar momentanförbrukningen i färddatorn och vad visar den i vanliga fall vid liknande körning?
av wohlfie
#1569616
Ja ka ske inte grill rök men inte lätt förklara. Men varken vit eller helt svart .. något mitt i mellan. . Aldrig tänkt på vad förbrukningen ligger på. Får kolla det. Om det inte är normalt vad ska man börja kolla?

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]