Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nilsson95
#1569401
Hej går i tankarna om att köpa en Volvo v60 d5 summum, årsmodell 2014
Behöver lite råd angående motorvalet
Är D5244T11 en bra motor, köpte nämligen en v70 med vea d4an och ha nog aldrig varit med om så mycket problem innan på en volvo..

Så nu till de jag undrar mest över finns de balansaxlar i D5244T11 också? Har blivit lite avskräckt efter vea motorn..

Skriv gärna för o nackdelar generellt om bilen

Tacksam för svar av alla kunniga där ute !
Mvh Nilsson95
av UnleashFusion
#1569409
Nilsson95 skrev: sön 04 feb 2024, 19:08 Hej går i tankarna om att köpa en Volvo v60 d5 summum, årsmodell 2014
Behöver lite råd angående motorvalet
Är D5244T11 en bra motor, köpte nämligen en v70 med vea d4an och ha nog aldrig varit med om så mycket problem innan på en volvo..

Så nu till de jag undrar mest över finns de balansaxlar i D5244T11 också? Har blivit lite avskräckt efter vea motorn..

Skriv gärna för o nackdelar generellt om bilen

Tacksam för svar av alla kunniga där ute !
Mvh Nilsson95
D5an med 5cyl lider ej av balansaxlar(så vitt jag vet gäller det enbart VEA-motorer?)
Trevlig motor skulle jag säga.
Tycker man sedan att 215hk inte "är tillräckligt" finns det trim men det kanske inte är viktigaste i detta sammanhang
av Nilsson95
#1569412
Ja jag kan heller inte hitta nåt av vad de gäller balanxalar i d5an, men får se om jag får nå fler svar här, tänker ju att d5an har ju funnits ett tag och är välbeprövad vea motorn har inte funnits så länge och ändå är där så mycket fel på dom 🤔🤔
Tror 215hk räcker länge för mig 1😅
av S65D
#1569436
Overall en bra motor, men det är VEA också även om den inneburit problem för en del ägare. Min D5 drack en hel del olja, fick något spridar-problem, förbrukningen var sådär, men växellådan var det jag var mest missnöjd med. Bortsett från dens begränsningar i effektivitet gjordes åtgärder i närmare ett tiotal omgångar för att bli kvitt huggande växel från P, R eller N till D (adaptioner, mjukvaror, spolningar och resets hjälpte icke). Utöver det rullade den på fint i många mil och kändes stabil. Den va rätt högljudd av sig, men det upplevde jag personligen inte som en nackdel.
av Nilsson95
#1569441
Ahh okej, ja de är klart alla bilar har sina issues, jag tittar på en som är manuell så lär nog inte ha så mycket bry med lådan😅 om inte kopplingen är slut vill säga,
Men men de är med åsikter från andra som ägt likadana bilar själv, så kan man få nåt hum om hur dom är 😊
Användarvisningsbild
av MartinS
#1569451
Det är ett bra motorval!
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]