- tis 16 jan 2024, 14:35
#1567490
Då var det min tur då...
Köpte min första Volvo för några månader sedan.
Det tog en bra stund innan jag hittade en fin men landade till slut på denna XC60 D5 med R-Design och polestar-optimering.
Kamremmen var nybytt och allting såg verkligen superbra ut. Fullservad, välvårdad bil med få ägare.
Sen på vägen hem på nyårsafton så bara tvärdör bilen som en blixt från en klar himmel. Passande nog så hände det på en parkering, så det var ju bara att rulla in i en ficka... Har varken hört något missljud eller märkt någonting konstigt innan över huvud taget. Det var en ribba från generatorremmen som släppt och letat sig in bakom kamremskåpan. Vilket då i sin tur gjort så att kamremmen kuggat över...
Vad tusan är det här alltså?
Är det verkligen så här fruktansvärt dålig kvalité på Volvos motorer att detta kan hända?
Motorn i fråga är en D5244T20
Vet inte vad jag ska göra riktigt, verkstaden som bilen bärgades till vill ha 84'000kr för ett motorbyte.
Men dom har inte äns bekymrat sig om att titta om det räcker med att "bara" byta topp.
Hittat en annan verkstad som kan tänka sig att renovera toppen åt mig för betydligt mycket mindre pengar "45'000kr".
Men risken finns ju att man gör det i onödan om det skulle visa sig ha blivit skador på bottendelen...
-
Finns det något man kan göra?
Är det någon annan här inne som fått hjälp när detta hänt?
Det är ju uppenbarligen ett fabrikationsfel som orsakat detta?
Även om bilen är 7 år gammal så borde detta inte kunna hända?
-
Jag vill också med denna tråd förmedla en varning till alla som har en Volvo med denna typ av motor.
Detta hände verkligen helt oväntat och dessutom på en välvårdad och fullservad bil.
Denna motor finns i olika konfigurationer i en stor mängd Volvo-modeller tillverkade mellan 2001-2017.
Köpte min första Volvo för några månader sedan.
Det tog en bra stund innan jag hittade en fin men landade till slut på denna XC60 D5 med R-Design och polestar-optimering.
Kamremmen var nybytt och allting såg verkligen superbra ut. Fullservad, välvårdad bil med få ägare.
Sen på vägen hem på nyårsafton så bara tvärdör bilen som en blixt från en klar himmel. Passande nog så hände det på en parkering, så det var ju bara att rulla in i en ficka... Har varken hört något missljud eller märkt någonting konstigt innan över huvud taget. Det var en ribba från generatorremmen som släppt och letat sig in bakom kamremskåpan. Vilket då i sin tur gjort så att kamremmen kuggat över...
Vad tusan är det här alltså?
Är det verkligen så här fruktansvärt dålig kvalité på Volvos motorer att detta kan hända?
Motorn i fråga är en D5244T20
Vet inte vad jag ska göra riktigt, verkstaden som bilen bärgades till vill ha 84'000kr för ett motorbyte.
Men dom har inte äns bekymrat sig om att titta om det räcker med att "bara" byta topp.
Hittat en annan verkstad som kan tänka sig att renovera toppen åt mig för betydligt mycket mindre pengar "45'000kr".
Men risken finns ju att man gör det i onödan om det skulle visa sig ha blivit skador på bottendelen...
-
Finns det något man kan göra?
Är det någon annan här inne som fått hjälp när detta hänt?
Det är ju uppenbarligen ett fabrikationsfel som orsakat detta?
Även om bilen är 7 år gammal så borde detta inte kunna hända?
-
Jag vill också med denna tråd förmedla en varning till alla som har en Volvo med denna typ av motor.
Detta hände verkligen helt oväntat och dessutom på en välvårdad och fullservad bil.
Denna motor finns i olika konfigurationer i en stor mängd Volvo-modeller tillverkade mellan 2001-2017.