Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AlexC
#1567490
Då var det min tur då...

Köpte min första Volvo för några månader sedan.
Det tog en bra stund innan jag hittade en fin men landade till slut på denna XC60 D5 med R-Design och polestar-optimering.

Kamremmen var nybytt och allting såg verkligen superbra ut. Fullservad, välvårdad bil med få ägare.

Sen på vägen hem på nyårsafton så bara tvärdör bilen som en blixt från en klar himmel. Passande nog så hände det på en parkering, så det var ju bara att rulla in i en ficka... Har varken hört något missljud eller märkt någonting konstigt innan över huvud taget. Det var en ribba från generatorremmen som släppt och letat sig in bakom kamremskåpan. Vilket då i sin tur gjort så att kamremmen kuggat över...

Vad tusan är det här alltså?
Är det verkligen så här fruktansvärt dålig kvalité på Volvos motorer att detta kan hända?
Motorn i fråga är en D5244T20

Vet inte vad jag ska göra riktigt, verkstaden som bilen bärgades till vill ha 84'000kr för ett motorbyte.
Men dom har inte äns bekymrat sig om att titta om det räcker med att "bara" byta topp.

Hittat en annan verkstad som kan tänka sig att renovera toppen åt mig för betydligt mycket mindre pengar "45'000kr".
Men risken finns ju att man gör det i onödan om det skulle visa sig ha blivit skador på bottendelen...

-
Finns det något man kan göra?
Är det någon annan här inne som fått hjälp när detta hänt?
Det är ju uppenbarligen ett fabrikationsfel som orsakat detta?
Även om bilen är 7 år gammal så borde detta inte kunna hända?
-

Jag vill också med denna tråd förmedla en varning till alla som har en Volvo med denna typ av motor.
Detta hände verkligen helt oväntat och dessutom på en välvårdad och fullservad bil.
Denna motor finns i olika konfigurationer i en stor mängd Volvo-modeller tillverkade mellan 2001-2017.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1567495
Väldigt tråkigt läge.

Jag har faktiskt inte hört talas om en multirem som delat på sig tidigare. Men om den byttes nyligen i samband med kamremsbytet torde det kunna vara tillverkningsfel på remmen, det vore ju värdefullt att veta varför muliremmen separerat om den nu var nybytt. Ett havererat frihjul på generatorn torde väl inte kunna orsaka detta, resten i remtransmissionen var väl nybytt får man anta.
av Närking
#1567503
Var rembytet gjort på Volvoverkstad? I så fall kan det vara läge att kontakta den verkstaden och se vad de säger. Läs genom vad det står i det finstilta i servicehandlingarna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1567522
Vill egentligen inte ställa frågan, men hur långt har bilen gått och vad har du för försäkring?
Volvia har ett tillägg man kan ta för utökad maskinskada till 10 år alt. 20000 mil med högsta självrisk på 7500:-.
av AlexC
#1567534
MartinS skrev:Väldigt tråkigt läge.
Nej eller hur. Första gången jag ser något liknande.
Det är en Volvo original-rem som rullat 3500 mil.
Yttre ribban på generatorremmen som släppt.

Jag har pratat med verkstaden som gjorde kamremsbytet men jag fick inte så mycket information där och dom ville absolut inte ta något ansvar då dom menar att dom gjort allt rätt och riktigt.
Det lät dock på snubben som jag pratade med att dom inte bytt några frihjul / löphjul till multiremmarna eftersom att det inte fanns något serviceintervall på dessa...
Närking skrev:Var rembytet gjort på Volvoverkstad?
En föredetta Volvoverkstad, dom hade tydligen förlorat sin auktoriseringsstämpel. "Volvo MFL - Sannelius & Hegg Bilservice AB"
Har som sagt pratat med dom. Men dom ville ju såklart inte kännas vid något ansvar eftersom bilen gått 3500 mil sedan bytet. Samt att dom gjort allting rätt och riktigt...
fjohan82 skrev:Vill egentligen inte ställa frågan, men hur långt har bilen gått och vad har du för försäkring?
Tyvärr inget som är aktuellt. Den har gått 23'500 mil... Helförsäkrad hos LF Dalarna...
av AlexC
#1567551
Kom ju att tänka på en sak till här. Konsumentköplagen, kan den kanske hjälpa mig i det här?
Personligen köpte vi bilen privat. Dom vi köpte bilen av hade i sin tur köpt bilen av en bilhandlare. Bilhandlaren sålde bilen i augusti 2022.
Konsumentverket skrev: En annan stor ändring i den nya konsumentköplagen som trädde i kraft 1 maj 2022 är att den så kallade ”sexmånadersregeln” som innebär att fel som konsumenten klagar på under det första halvåret ska antas ha funnits vid köpet, utökas till en tvåårsperiod. Detta innebär att fel som uppstår inom de första två åren från leveransen ska anses ha funnits vid leveransen om du som säljare inte kan bevisa motsatsen eller om detta är oförenligt med varan eller felets art. Det innebär att både typen av vara och typ av fel har betydelse för om felet anses vara ett så kallat ursprungligt fel eller inte.
Kanske börjar bli lite desperat, men detta kanske kan vara något?
Finns det någon som blivit hjälpt av konsumentköplagen i liknande fall?
av rosefors
#1567554
Problemet här är inte kvalitén på motorn utan att Volvo inte har något serviceintervall på frihjulet eller AC-kopplingen. Dessa måste bytas enligt intervall. Görs inte det så blir det (inte alltid men ofta) haveri.
av rosefors
#1567556
Man kan ju inte lägga någon skuld på verkstaden heller eftersom det inte är någon tjänst man köpt av dom. Volvo tar inte ansvar för bilen på komponentnivå i all evighet utan det finns ett par gränser att förhålla sig till och dom har passerats i det här fallet. Tyvärr landar då ansvaret för underhållet på bilägaren.
av rosefors
#1567558
MartinS skrev: tis 16 jan 2024, 15:11 Väldigt tråkigt läge.

Jag har faktiskt inte hört talas om en multirem som delat på sig tidigare. Men om den byttes nyligen i samband med kamremsbytet torde det kunna vara tillverkningsfel på remmen, det vore ju värdefullt att veta varför muliremmen separerat om den nu var nybytt. Ett havererat frihjul på generatorn torde väl inte kunna orsaka detta, resten i remtransmissionen var väl nybytt får man anta.
Det som händer är att frihjulet på generatorn skär i lagret och börjar vandra på axeln. När den vandrar ut strimlar den multiremmen.
av rosefors
#1567562
I en annan tråd konstaterades att tillverkaren och leverantören av originalfrihjulet (INA) specat ett intervall. Trot det var 12000 mil. Hjulet får dock jobba betydligt hårdare på diesel än bensinbilar så det kan nog variera.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]