Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566971
Fick meddelandet " Bränsledriven värmare ur funktion - service erfordras" samtidigt som värmaren inte startar. Men motorn ger heller ingen värme trots att den är varmkörd. In på aukt Volvoverkstad. Besked efter 2 besök: ventil till värmaren trasig m m, kylarvätskan låg fryspunkt (trots att samma verkstad servade bilen för 700 mil sedan och då skall kontrollera detta ) Besök igen: nu plötsligt besked om att ). Efter 4 besök har bilen fungerande bränsledriven värmare men fortsatt ingen motorvärme.
Nu hittar de plötsligt fel i cirkulationen av kylarvätska som leder till antingen byte av topp ( ca 60 tkr) eller renovering av andra delar (ca 20-25 tkr). De hävdar att p-värmaren inte har något med kylarvätskan att göra så det är olika fel ( och ev två självrisker....).
Är det inte så att bränsledriven värmare är hopkopplad med kylarvätskans cirkulation , det trodde jag iaf?

Sedan hävdade en mek att "AC:n skall vara avstängd på vintern annars kommer bara kalluft," bilen har ju klimatanläggning och avgör själv om AC:n kopplas in.....
Dessutom byttes batteriet (3400 kr) då det kunde vara orsaken till trasig värmare...

Tur att man förlängde Volvias maskinskada till 10 år/12000 mil med självrisk på 7500, annars hade man blivit ruinerad. F ö haft många Volvo och varit vagnparksansvarig inköpare i många år, dessa Volvodieslar brukar hålla i evigheter...


Kommentera gärna med goda råd :-)

PS Växte upp när Volvo var en Volvo - sitter nu med en belgiskbyggd och kinaägd bil, som tur nog är hjärtat ( motorn) byggd i Skövde ;-)
#1566973
@skatudden,
Vilka felkoder har lästs ut?

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]