Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paddepanik
#1566245
Hej, jag har en V60 -13 D4 med dieselvärmare, inte haft användning för värmaren hittills men tänkte testa den idag då det börjat bli kallt igen.

Min fråga är : Vad drar den? jag tror jag hittat rätt att den drar ca 0.5L/h kan det stämma?, drar den även ström från batteriet? Fick upp en varning förra veckan att det är dags att ladda batteriet så är lite orolig för att köra slut på batteriet så jag inte kommer hem från jobb ikväll.

Tack på förhand

/P
av dannesk
#1566251
Den drar ca 0,6-0,7/l i timmen, en full cykel är ca 50minuter om du inte stänger av den innan och den drar mkt ström ifrån batteriet så detta bör underhållsladdas oavsett och är batteriet friskt kommer bilen kunna stänga av värmaren om batterinivån blir för låg. Har inte batteriet blivit bytt i bilen innan så är det säkerligen slut nu så du bör göra ett belastningstest på batteriet, Mekonomen gör sånt utan kostnad.
Värmare går ju även när du startar bilen om du har auto-värme påslaget i instrumentclustret iom att dieselmotorn inte kan få upp värmen korrekt när det är kallt.

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]