Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KJF
#1566046
Har sökt runt här men inte hittat all info jag önskar, så nu hoppas jag på hjälp.
Jag har inte haft Volvo sen slutet av 90-talet, men funderar nu på en V60 och det mycket att reda ut kring olika modeller och motorer mm. Jag har läst en hel del artiklar och tester men det gäller ju mest nyare bilar-så vad kan jag förvänta mig av en V60 som gått ca 25000 mil?
Mina krav:
Diesel
Automat
Max pris 80 000 kr
Behöver inte ha en massa hästar, men kommer en D2 att kännas slö?

Vad ska jag tänka på/undvika? Förutom det självklara med vettig ägarhistorik och välskött bil som är servad som den ska.
Har läst en del negativt om vea, men för mina pengar blir det ju en 2011-2012 och vea kom väl 2013?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1566059
Bra val! Jag har en V60 MY13 som jag är supernöjd med! Jag skulle rekommendera en D3 eller D4, det är volvos beprövade 5cyl 2.0-liters motor med beprövad automatlåda. Tom 2012 hade D3 163hk och 2013 och halva 2014 så hade D4 163hk och D3 något kring 125hk.

Undvik 181hk motorer (VEA som kom mitten av MY14) och personligen är jag inte så förtjust i PSA dieseln som sitter i D2, den är riktigt slö.

Kontrollera rost i skärmkanter och på bakluckan där den svarta plasten ligger mot luckan ovanför nummerskylten, samt taket ovanför vindrutan. De flesta har säkert fått rutan bytt vid det här laget, men kolla så den sitter fast. Vid produktionen hade man undermåligt lim som släppte med tiden. Du kan trycka på rutan inifrån och se utanpå om den är stum eller inte. Så här skall det INTE se ut som det gjorde på min bil 2019. https://www.youtube.com/shorts/3pv2Rp272jY
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]