Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1565900
Hej!

Idag fick jag motorstopp i kryphastighet och tänkte ”Så dålig är jag inte på att växla”. Inser då att pedalen fastnat halvvägs påväg upp och dragläget därför förändrats. Bilen växlar dock fint ändå bara det att dragläget halverats. Puttade tillbaka den med foten men det kom sedan tillbaka igen, även denna gång i kryphastighet.

Volvo V60 D3 2016 Y20.

Läst på forumet om liknande symptom med olika lösningar och problem.

Visar videon tydligt på vad det kan vara för fel? Ska titta till runt om pedalen och bromsvätskan imorgon (byttes för någon månad sedan på aukt. verkstad)

https://youtube.com/shorts/lKOE44paAGM? ... 2vL9_OG981

Videon börjar med kopplingen i läget där den fastnat och jag kan enkelt dra upp den med foten igen.

Tack på förhand
Mvh
#1565919
Jag hade en V40 D2 MY16 med liknande problem, när bilen blev varm så blev det kort kopplingsväg. Det visade sig att det ursprungliga urtrampninglagert/slavcylindern var dålig konstruktion på de första MY16. Den byttes till en bättre version, mer metall och mindre plast. Minns inte om pedalen gick att dra upp eller inte, men koppingsvägen blev kortare och kortsare ju varmare motorn blev.
#1566015
MartinS skrev: tis 02 jan 2024, 09:40 Jag hade en V40 D2 MY16 med liknande problem, när bilen blev varm så blev det kort kopplingsväg. Det visade sig att det ursprungliga urtrampninglagert/slavcylindern var dålig konstruktion på de första MY16. Den byttes till en bättre version, mer metall och mindre plast. Minns inte om pedalen gick att dra upp eller inte, men koppingsvägen blev kortare och kortsare ju varmare motorn blev.
Okej tack! För mig verkade det inte vara någon skillnad på hur länge bilen körts, men ska ha det i åtanke.

Byta slavcylindern är en kostsam åtgärd om jag förstått det rätt. Vad kostade det dig? Jag vet inte om detta kan tänkas gå på maskinskadeförsäkringen jag har (upp till 15k mil).

Tack igen
#1566029
För mig gick det på nybilsgarantin, eller den 3 åriga reklamationsrätten, minns inte riktigt mer än att jag inte betalade något.

Det borde gå på maskinskadan kan jag tycka men jag vet inte.
#1569445
MartinS skrev: ons 03 jan 2024, 08:39 För mig gick det på nybilsgarantin, eller den 3 åriga reklamationsrätten, minns inte riktigt mer än att jag inte betalade något.

Det borde gå på maskinskadan kan jag tycka men jag vet inte.
Ringde till både verkstad och försäkringsbolag och det bör gå på maskinskada eftersom det påverkar växling och bromsar 👍
#1569446
Jag läser runt här på forumet att det kan vara olika orsaker beroende på om pedalen fastnar när man är frikopplad eller i växel. Läste bla att om det är ur växel kan det vara slavcylinder, annars annat. För mig händer det i växel, när jag kryper i 1:ans växel för att parkera osv.

Ni som haft liknande problem. Fastnade era pedaler i eller ur växel, och vad var isåfall orsaken?
#1570962
Var inne på auktoriserad verkstad idag för felsökning och de hittade tecken som pekar på att huvudcylindern är kass. Det är ju ett betydligt mindre jobb än att byta slavcylinder som jag förstår det, så hoppas det räcker. Sen vet man ju inte om slavcylindern också är kass?

Hur som, har en självrisk på 8000kr så frågan är kring kostnaden hos en icke-auktoriserad/mindre firma och om de blir betydligt billigare än att gå genom försäkring. Ska kolla med försäkringsbolaget vad de säger först.

Någon med erfarenhet av att byta huvudcylinder för detta symptom och om det löste det? Vad fick ni betala (om ni nu inte gjorde det själva)?

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]