Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pinguen
#1565860
Volvo XC60 2010 D5
Har ett problem som någon annan kanske har råkat ut för?

Här om dagen så satte jag handbromsen i service läge,
med min iCarsoft, och har bytt både skivor och belägg nu.
(Efter en del googlade i efterhand så skulle man kanske inte gjort detta. Men men.)

Men nu kommer jag inte ur service läget 😱😱
Testat med min iCarsoft och en kompis felsöknings dator.
Det ändå som händer är att datorerna säger att jag inte har "PBM" i min bil :/
Fast jag hade det när jag satte bilen i service läge :crying:

Höger oket backade inte ut hela vägen så den fick jag hjälpa på traven manuellt. (Skruva med en T40) i oket.
Men det är det ända jag har gjort, mer än att byta skivor och belägg då så klart.
Och samma ok när jag skruvade bort elmotorn, så kom det en hel del bromsolja ur själva elmotorn.
Även kontakten som går in i motorn var det olja i. (Har försökt rengöra detta så grundligt jag bara kunnat)
Men hjälper inte.

Vad ska jag ta mig till?

Har testat att köra med bilen, och det går men bilen säger att handbromsen inte är helt släppt.
Piper satan.
Vet inte vad jag skall göra mer.
Några ideer??
#1565869
Skumt.
Sen att dit ok kanske är skrot nu efter spelar ingen roll. Ska fortfarande gå sätta den i körläge igen.
Så länge kontakterna sitter i vid oken så klart.

Ingen av er som har vida eller autocom.?
Vart i landet finns du?
#1565872
Men om det har varit/är olja in i kontakten så kan det väl gör så det blir en kortis?
Nej tyvärr känner ingen med Vida tyvärr.

Bor mellan Halmstad och Jönköping
#1565873
Och vad jag har kunnat läsa mig till, så kan styrboxen gå sönder. Men då ska inte back sensorerna fungera heller. Men det gör dom
#1565881
Är helt övertygad om att jag gör något fel.
Men jag vet inte vad 😪
#1565883
Prova det analoga sättet.

Lägg an handbromsen som brukligt så den på andra sidan ligger ann. Sätt ett 9v batteri med kabelstumpar eller dra kablar från 12v batteriet på elhandbromsens motors kontakter och se så motorn körs. Lägg an den och sätt tillbaka kontakten. Prova nu att köra handbromsen ca 5 gånger fram och tillbaka så den memorerat hur stort spelet ska vara. Lirar allt nu så bör det inte finnas fler fel

Sen kan man ju undre hur bromsolja kommit in där mm och kanske bytt elmotorn men hade börjat här
#1565884
Körde både vänster och höger bromsok med 9v batteri innan idag. Men inte så många gånger då, men får testa igen.
Nä oljan bör ju komma från okey, så det känns som att någon packning eller nått har gått sönder.

Får testa att köra fram och tillbaka några gånger till.
Men kommer service läget släppa utav sig själv då?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1565886
Sett ett liknande fall på forumet som löste sig "bara sådär" utan att ingen egentligen visste varför. Vill minnas att dom provade lite olika diagnosverktyg.

Har du provat koppla bort en pol på batteriet och vänta lite? Provat leta upp styrenheten, kopplat ur den och väntat lite?
Inget jag vet fungerar men hade provat det själv i hop om att styrenheten skulle hoppa igång/bli hittad.

Första tråden jag sett där det läckt bromsvätska till motorerna. Inget bra alls och måste såklart åtgärdas, men sericeläget borde gå komma ur ändå.
#1565887
Yes tog bort minus och låt den vara av 1 timme typ.
Hjälpte tyvärr inte.
Har en annan kompis med en annan dator med, får ta och prova den i veckan nu.
Jo jag måste ju byta ut det bromsoket.
Ska nog beställa det ikväll redan 👍🏻

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]