Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Närking
#1565096
Det har kommit oinbjudna gäster i motorrummet på min D4. Det låg fullt av gnagda lindfrön och muslort på motorkåpan när jag lyfte på huven och kopplade Cteken. Jag är inte helt förtjust i det eftersom mössen kan gnaga kablar och slangar. Finns det något bra sätt att hålla de här djuren borta från bilen?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1565100
Garage eller carport?

Först är det väl att plocka undan allt ätbart i och runt bilen, sen har jag utan källa hört att eventuellt enris runt bilen kan vara avskräckande för gnagare.
av Xkzoom
#1565103
Läste någonstans att du skulle kunna använda någon mint extrakt för droppa vilket möss inte gillar?
av Andreas7777
#1565441
Hittade små gömmor med ekollon i motorutrymmet på den ena xc70:n vi har som har blivit ståendes parkerad utomhus några månader (den behövs inte för tillfället). Plockade säkert bort 50 stycken...

Tror jag blev av med musen bakom det hela för när jag var ute med den andra bilen (som används dagligen och som står parkerad bredvid) så tittade musen fram nere vid vindrutetorkarna i åttio kilometer i timmen. Han kröp fram till A-stolpen och tittade ut med öronen fladdrandes i fartvinden (själv höll jag ju på att köra av vägen) men han lyckades hålla sig kvar ändå och kröp sedan tillbaks under huven igen. Tror de håller till under värmeskyddet till själva huven för där rasslar ekollonen när man öppnar och stänger.

Jag stannade och öppnade huven och hade mig men såg ingen mus så jag antar att den smet iväg eller föll av i farten.

Det sägs att man ska parkera bilen på ett annat ställe eller på olika ställen för då ser inte musen bilen som en "fast" punkt där den kan räkna med att hålla till.
Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]