Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janssonpeter
#1564984
Hej!
Är less på att Volvo underdimensionerat batteriet på XC60 2017 så det inte räcker till i Norra Norrland och myggfria perioden.

Nu får det bli ett nytt batteri och batterilock.

Vad är bästa alternativen och vad har ni köpt?
Kikar på 96Ah och lock som passar till det om inte ni har bättre lösningar.
av Lobocut
#1564990
Ja, det är ju inga problem med att stoppa i så stort batteri som du får plats med. Det viktiga är bara att det är samma volt.

Det ser också väldigt fuktigt ut vid batteripolen, som kan orsaka krypström. Och du är säker på att det är det stora batteriet det är dåligt, och inte stödbatteriet? Bästa är att testa batterierna med en batteritestare.
av janssonpeter
#1566776
Kör dieselvärmaren då det behövs men laddar batteriet ca var 7-14 dag med ctek.

Bytte till ett 82 Ah och nu fungerar det mycket bättre. Det var det stora batteriet som hade blivit dåligt.

Dock behövs ett nytt lock och Volvo är billigast hittills på 360kr, billigare än piratlocken alltså.
Användarvisningsbild
av Derank
#1566827
Kör värmaren 2-3gg dagligen vintertid, bor mitt i sverige, laddar aldrig batteriet, första hölli 18mån, det andra bytet jag igår efter ca 5 och ett halvt år, så nog fan håller det utan laddning och ett konstant användande.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1566830
Derank skrev: tis 09 jan 2024, 20:26 Kör värmaren 2-3gg dagligen vintertid, bor mitt i sverige, laddar aldrig batteriet, första hölli 18mån, det andra bytet jag igår efter ca 5 och ett halvt år, så nog fan håller det utan laddning och ett konstant användande.
Det beror ju helt och hållet på hur man kör under dagen.
av janssonpeter
#1568382
Lobocut skrev: fre 22 dec 2023, 19:21 Ja, det är ju inga problem med att stoppa i så stort batteri som du får plats med. Det viktiga är bara att det är samma volt.

Det ser också väldigt fuktigt ut vid batteripolen, som kan orsaka krypström. Och du är säker på att det är det stora batteriet det är dåligt, och inte stödbatteriet? Bästa är att testa batterierna med en batteritestare.
Det är fett på polerna för att undvika korrosion. Funkar bra 👍
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]