Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anywhere3844
#1564840
Tjenare, fick en två på besiktningen för min delbara dragkrok som vägrar gå hela vägen till grönt. Bytte låskista men problemet kvarstår. Har öppnat upp hela mekanismen och inget som är rostat/sitter fast. Problemet kvarstår.

Min akuta problem är dock att jag ska iväg och skulle behöva använda den. Så finns det någon i Stockholm/järfälla som hade kunnat tänka sig att hyra ut sin delbara krok under helgen? Det är en Volvo original så även Thule/brink borde fungera fint.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1564859
Du har inte en skrot i närheten? Fick tag på en i gott skick för en femhundring.
av Anywhere3844
#1564877
Cotag skrev:Du har inte en skrot i närheten? Fick tag på en i gott skick för en femhundring.
Tyvärr, har inga skrotar med självplock här nere i storstaden. Enda jag hittar på bildelsbasen är balk utan krok
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1564890
Min bråkade lite så jag sprayade WD40 på "knoppen" som är inåt på krokdelen.
av Anywhere3844
#1564907
fjohan82 skrev:Min bråkade lite så jag sprayade WD40 på "knoppen" som är inåt på krokdelen.
Jag har tagit isär allt inuti dragkroken, wd40, motionerat, plingat med klockor och bett till gudarna. Tyvärr är det fjädern till låskistan som är slut. Fjädern får man dock inte köpa utan det är hela kroken i så fall
av Anywhere3844
#1564975
Närking skrev:Vad för typ av fjäder är det? Vissa typer av fjädrar brukar man kunna köpa i en vanlig järnhandel.
Det är en vridfjäder med tryckfjäderfunktion. Ringt runt till diverse fjäderföretag men ingen har något sådant.

Det är alltså den första fjädern
Bilagor
IMG_4610.jpeg
IMG_4610.jpeg (3.37 MiB) Visad 448 gånger
av Anywhere3844
#1565392
Jag har löst min dragkrok och vill nu förklara hur jag löste det. Jag drog iväg till delplock i Västerås och lyckades hitta en delbar krok för 270kr. Den var både för kort och bred för att passa min bil men det spelar ingen roll då det var allt inuti som var viktigt. Jag öppnade upp båda krokar och insåg snabbt att mitt slagstift har på något sätt blivit böjd. Min teori är att tidigare ägaren hade otur när han kopplade och släpkärran har slagit hårt i kroken på låskistan, därav böjt stift. På bild 1 ser vi stiften (nummer 6) bredvid varandra. Jag tog ju också sönder min fjäder som jag trodde var problemet från början (nummer 5) så den fick doneras också.
Tips på vägen: för att ta bort pinnen inuti kroken så håller man den lite spänd emot golvet för att få lös nummer 3 som håller 6 och 4. När allt ska ihop så är det enklast att spänna upp kroken igenom att trycka emot golvet och "klicka" fast 6.
IMG_4971.jpg
IMG_4971.jpg (6.5 MiB) Visad 345 gånger
Bilagor
IMG_4975.jpg
IMG_4975.jpg (2.44 MiB) Visad 345 gånger
IMG_4972.jpg
IMG_4972.jpg (2.74 MiB) Visad 345 gånger
IMG_4969.jpg
IMG_4969.jpg (3.44 MiB) Visad 345 gånger

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]