Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
#1563646
Köpte en batteriladdare till min V60. Men det visade sig att laddsladden (röd/svart) inte räcker. Den är typ 50 cm mellan krokodilklämmorna. Batteriet sitter till höger (framifrån sett) men närmaste metall att sätta den svarta krokodilen i sitter på andra sidan motorn, dit är det minst en meter. Hur göra? Den svarta polen på batteriet sitter under instrumentbrädan och är oåtkomlig utan avancerade kirurgiska ingrepp.
Laddare.jpg
Laddare.jpg (144.64 KiB) Visad 907 gånger
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1563649
Du kan sätta jordklämman på en mutter eller skruvskalle i närheten av batteriet, så brukar jag göra. Kolla ungefär där den röda klämman är på bilden.

Du kan även vrida låsningen till den övre delen ovanför batteriet och lossa den luckan.
av JcN
#1563657
Jag brukar jorda på en av skruvskallarna till fjäderbenet. Bort med gallret och peta klamman över batteriet så kommer du åt att sätta fast den. Enl tidigare talare kan du också demontera plasten som täcker halva batteriet för lättare åtkomst.

// Jonas
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1563660
Tack för tipsen. Tyvärr ser jag ingen plats i närheten av batteriet där det finns någon metall eller möjlighet att skruva fast nånting. Det är bara plast överallt.
av JcN
#1563663
Enligt tidigare, plasten över batteriet och fjäderbenet går att demontera/ta bort/avlägsna så att du tex kan jorda på en skruvskallarna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1563673
Jag sätter minus på en svart skruvskalle som är precis till höger om batterilådan, du ser den om du kikar ner där.
av kievY
#1563692
Till höger om batteriet, finns en skruvskalle där man kan sätta minus i. Annars är det skruvarna till fjäderbenet, bara upp med gallret. Undvik att ladda direkt på minuspolen på batteriet.
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1563806
Tack alla för era råd. Jag hittade nu två små skruvskallar längst ut till höger, på stänkskärmens ovansida. De funkade, fast jag vet inte om det var dessa ni menade. De lär väldigt små och det är svårt att fästa krokodilklämmorna där. Längre upp mot vindrutan finns en större skruvskalle men den sitter under ventilationenätet som verkar svårt att få loss.
av kievY
#1563818
@Eldberg, Den mot vindrutan är väl det vid staget du kanske menar? Det nätlocket lyfter man bara upp. Det är skruvar till dämparen. Men precis vid batteriet, till höger mellan batteriet och säkringslådan finns det en skruv som funkar att jorda på. viewtopic.php?f=22&t=155041 i denna tråden ser du på första bilden, vilken skruv vi menar. Precis vid gummislangen och i höger ser man det nätet, det lyfter man upp med en mejsel bara.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1563823
:-)
.
20231210_211153_copy_1613x1209.jpg
20231210_211153_copy_1613x1209.jpg (504.58 KiB) Visad 686 gånger

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]