Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Härvel
#1563329
varit på service med ena volvon idag och dom sa att det behövs en hjulinställning och det gjorde jag på andra bilen också ,
volvo xv 60awd 2017 ,volvo s60 2017
förr i tiden så behövde man aldrig i princip göra detta, är bilarna klenare idag ?
av rosefors
#1565509
Frågan är väl varför dom säger att det behövs.

I princip är det toe som går att ställa. Det kan man mäta in själv med snöre och linjal.
av Jonas_latt
#1565880
De säger väl det för att det behövs.
Står det fel så sliter det onödigt med däck.
Sen vet man ju inte hur seriös firman är. Men är ratten spikrak och den går rakt när du släpper ratten. Så får man ju själv välja om man vill slänga ut 1000-1500kr.

Jag skulle inte kunna med att säga att hjulinställning är dålig om den inte är dålig. Men jag har också vart med om att folk kommer tillbaka och säger att det känns som en ny bil efter.
av rosefors
#1565891
Det finns fler anledningar att säga att något behövs för egen ekonomisk vinning än vilket annat skäl som helst. Finns det ingen ny hjulmätning som visar att hjulinställning behövs och inget annat som hänt heller så behövs den sannolikt inte.
Användarvisningsbild
av Derank
#1565909
Jag har ställ min 4gg sedan den var ny 2016, men det är små marginaler, min har dok stått mycket fel 2 av gångerna och gett upphov till snedslitna däck fram så 4gg på snart 13000mil så har du inte ställt din sedan 2017 står den garanterat utanför toleransvärdena. Småpengar det handlar om i af.
av rosefors
#1565920
Ok men hade du nån aning om varför det stod fel? Hjulvinklarna ändras ju inte på grund av ålder bara sådär.

Är inte helt säker men jag vill tro att nästan alla lämnar inställningarna bak orörda vid hjulinställning. Anledningen är att justerskruven på toe/camberstaget bak nästan alltid är fastrostad i hylsan. Jag frågade en gång hur volvoverkstäderna brukar hantera det och då byttes hela undre bärarmen och det är det ju ingen som gör i en hjulinställning. Att göra det på nått annat sätt kräver ännu mer jobb. Kontentan är att det endast är toe fram som ställs in och det är inte värt pengarna när det tar en timme att göra själv på uppfarten, om det ens behövs justeras. I praktiken händer det bara vid byte av p-ändar.

Väldigt lätta pengar för dom som kan sälja på en hjulinställning.
av dannesk
#1565928
Att lämna in bilen för kontroll/4-hjulsinställning för dryga 1000-lappen är för mig iaf väl värd investering än upptäcka snedslitna däck i förtid. Jag har justerat min XC60 my17 2ggr sedan ny på Volvo ÅF och de har fått justera toe bak, ska in till våren igen då jag sett att mina nya 20" sommardäck är ytterst lite snedslitna. Cambervinkeln kollas alltid fram och bak även om det inte finns justering.
För min egen del förlitar mig mer på en korrekt 4-hjulsinställning med laser så man ser att thrustlinjen är korrekt med toe-viklarna justerat korrekt fram och bak och som Derank skrev är det små marginaler och som allt annat så slits hjulupphängningar och kan tappa inställning över tid av olika orsaker.
Bilagor
jJulinställning.jpg
jJulinställning.jpg (120.52 KiB) Visad 321 gånger
av rosefors
#1565932
Vad gör dom åt camber fram då om det inte finns justering? På V70II med samma framvagn finns ingenting att justera för camber fram. Skulle vara på dom bilar som har lös spindeled bultad på länkarmen men dom flesta har ju inte det.

Skruven bak som bilagan visar är i 9 fall av 10 fastrostad. Att justera på den då gör nästan mer skada än nytta då bussningen blir snedvriden och ligger spänd.

Samtidigt går det inte att justera camber oberoende av toe bak. Prioriteringen borde rimligen vara toe då det har en större inverkan på köregenskaperna. Camber blir vad det blir därefter.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&au[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]