Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1565934
Visste inte att man kan betala för att bara undersöka hjulvinklarna på bilia. Det kostar ju Bilia betydlgit mer att bara rulla in bilen genom porten. Brukar ju vara att man betalar 1500 för en hjulinställning oavsett om det skruvas eller ej. Ska ta och nyttja detta. Men snöre och linjal har funkat på racebilar i alla tider och funkar givetvis lika bra på en bil till jobbet. Det behövs knappast nån Laser för att ställa det som kan ställas.

Undrar också ifall det inte är bättre att byta rätt grejer om hjulvinklarna ändrats på grund av utslitna framvagnsdetaljer.
av dannesk
#1565936
Som jag skrev "Cambervinkeln kollas alltid fram och bak även om det inte finns justering" men man vill ju veta så det inte är något fel innan justering och efter justering av toe fram/bak för då är är det något som inte stämmer.

Om excenterskruven/brickan är fastrostad så får man se till att byta den och bussningen om man behöver justera toe bak annars kan man ju inte göra en korrekt inställning. Dom lossades utan problem förra gången men om de är fastrostade och det behöver justeras så får man byta dom. För mig vill jag iaf veta att alla vinklar är korrekta så 4-hjulsinställning med korrekta instrument så man får bilen att gå korrekt på vägen samt inta ha slitage på dyra däck. Sitta med en linjal och snören på en garageuppfart för att kolla upp toe fram/bak samt thrustvinkeln känns hyffsat ointressant för de flesta och med en bil som rullar tusentals mil per år vill iaf jag veta att inställningen är korrekt.

Här är ett protokoll på kompisens my17 som fick justeras förra hösten då han upptäckt däckslitage, där fick de justera även toe bak.
Bilagor
protokoll.jpg
protokoll.jpg (124.67 KiB) Visad 226 gånger
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
#1565937
Jag ifrågasätter inte att hjulvinklar kan behöva kontrolleras och justeras. Det jag undrar är varför skulle kontroll behövas periodiskt om inställning är utförd tidigare och ingenting har ändrats sen dess när det enda som kan justeras är Toe. Det spelar ju ingen roll vad Camber, Caster och allt annat är i det läget.

För 95kr håller jag med om att det är värt att utföra en kontroll ändå, men knappast om den kostar 1500 som den brukar göra.
av dannesk
#1565938
Material i hjulupphängningarna förändras/åldras som allt annat iom att det är små toleranser på vinklarna och många punkter som är ledade och inverkar på inställningen, behöver ju inte vara fel på något eller att det är utslitet eller glappt. Behöver ju bara köra ner typ i ett potthål eller över en kant så kan inställningen ändras.
av rosefors
#1565939
Låt för en stund säga att det stämmer det du säger, men vad ger det för nytta när variationer du ser kan bero mer på grund av att det ligger ett baket blöjor i bakluckan och det är 20 grader kallare ute.

Men men. Livet går vidare. Det viktigaste är att ha ordentliga däck.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]