Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rakamora
#1562799
Hej har en V60 D4 classic -18. Den har dieselvärmare men den har även en motorvärmarkontakt i fronten(calix). Kan inte se något uttag i kupén för en kupefläkt och svårt att säga om motortempen gått upp när jag kört den. Nån som vet vad detta är? Är det vanligt? En batteriladdare kanske vore perfekt då värmaren slukar batteri. 🙂
#1562833
Det är väl motorvärmare monterat i bilen men de har inte kopplat in kupéuttag, enda sättet att veta är att undersöka i bilen, ingen annan kan veta.
#1562872
Det är inget ovanligt med motorvärmare monterade på dessa bilar, jag vet massvis med Volvos med värmare monterade fastän de har dieselvärmar som standard. Det är inte alltid möjligt att använda bränslevärmare som t.ex. i vissa parkeringsgarage då har man motor & kupévärmare istället.
#1562908
Vill påstå det motsatta. På vissa årsmodeller gick det inte att montera motorvärmare om det redan fanns bränslevärmare installerad. Anledningen enligt volvo själva är att kylsystemet inte är provat för att ta emot dubbel värmeeffekt. Volvo tillåter därför inte att bilen utrustas med både och, från deras håll iaf.

Jag skulle faktiskt tro att det är hög sannolikhet att det sitter en batteriladdare, men som sagt, ta av innerskärmen och undersök närmare.
#1563005
Då var det precis så. Batteriladdaren om det är calix original med Volvos originalfäste sitter ovanför innerskärmen vänster hjul. Dvs på samma sätt som bränslevärmaren men motsatt sida.

Kan tillägga att volvo installerade inte batteriladdare och motorvärmare på samma uttag. Skulle en bil ha båda så blir det två separata uttag, ett på var sida.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]