Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1562576
Hej!
Upptäckte att nivån på kylvattnet är under min-strecket och tänkte fylla på.
Men till min förvåning står det inget om vilken glykol det ska vara till denna bil.
Tittade i instruktionsboken och där står det "av Volvo rekommenderad kylvätska"
I appen (kopplad till denna bil) står det "Vattenkvaliteten ska uppfylla standard STD 1285,1" (men säger mig inget heller)
På Bilias hemsida är det denna glykol de förordar (92kr/liter koncentrerad)
Finns det någon annan glykol som skulle fungera? (den är rödaktig - men säger kanske mer om märke än typ)?


Har inte upptäckt något läckage.
Men hur kan glykolnivån minska?
Något ställe som kanske är mer känsligt på en Volvo V60 D5?
av Dextre
#1562613
V60 fanns ju inte med i tabellen över bilar som den passade till så det verkar konstigt att Bilia förordar den.

Jag vet inte heller vilken vattenstandard det är, men om du bara skall fylla på kan det räcka med totalt 2 L antar jag. Då kan du köpa en liter batterivatten för 20 kr på Biltema och blanda med. Jag brukar använda avjoniserat vatten vid beredning av kylarvätska men det kanske är överdrivet.

Att färgen är röd brukar innebära att det är polylenglykol, men det går tyvärr inte att lita på färgen. Du måste få svar i bilens litteratur eller av Volvo.
av Rådlös
#1562621
Färgen på glykol är den minsta och mest obetydliga uppgiften i detta sammanhanget. Det finns ingen gällande färgkod för olika glykoler. Det finns t.o.m. ofärgad glykol att köpa om någon vill ha det.
Det finns i princip två sorters glykoler. Etylenglykol som är den övervägande vanligaste, billigaste men giftigaste. Den andra sorten heter Propylenglykol och anses mera miljövänlig, ganska harmlös (men är ingen hälsodryck) dyrare och tämligen ovanlig. Båda sorterna kan ha samma färg.
Båda sorterna fungerar till det dom är avsedda för. Men dom får inte blandas. Då riskerar man att det bildar klumpar och slam som kan täppa igen kylkanalerna. Dessutom färgas kylarvätskan till brunt så att man kan förledas att tro att det är rostslam.
Eftersom du förmodligen har en läcka någonstans bör du börja med en sådan felsökning. När du har åtgärdat den fyller du upp med kylarvätska.
Vanligt kommunalt dricksvatten duger gott. Det finns ett korrosionsskyddsmedel i all glykol som är avsedd för kylare i motorfordon. Men det finns även flera debattörer som förespråkar avjoniserat vatten (batterivatten eller destillerat vatten) Det är inget fel i detta. Det finns personer som tar vara på det kondensvatten som luftvärmepumpar ger ifrån sig och använder till kylarvatten blandat med glykol. Det är ganska nära destillerat.
Men som sagt, kommunalt dricksvatten duger. Korrosionsskyddsmedlet ser till att vattnet inte angriper metallytor. För i tiden trodde man att man måste byta kylarvatten vart annat år. Detta är en gammal och förlegad åsikt. Den gäller inte längre. Nu gäller inom fordonsindustrin: Om det inte är något fel på kylarvattnet, missfärgat eller rostpartiklar, att det inte håller sin lägsta avsedda frysskyddsgräns, så rör inte kylarvattnet!
Om du nu öppnar motorn i din felsökning så har du "rubbat" funktionen på korrosionsskyddet. Därför skall du fylla på med ny kylarvätska efter avslutat reparationsarbete.
av Albireo
#1562632
Med andra ord kan jag inte med säkerhet veta om bilen är levererad med propylen- / etylen- glykol?
Det är inte bara att passera t.ex. Biltema och köpa Universal Glykol eller Glykol Longlife (det finns ytterligare ett antal andra alternativ)
Eller Starta:s Kylarglykol 774F
Försökte hitta en passande Glykol på Mekonomens hemsida (med reg nr) och fick följande alternativ Peak Glykol Universal
eller
ProMeister OEM COOLANT PSO Ready Mixed + ytterligare 5 varianter av glykol. Men det går inte att hitta vilken typ av glykol som passar. Lika lite info hos Laitis och MECA (trots Regnr)....

Bilder från appen.
Det fungerar att "tuta" och starta värmaren, samt se var bilen finns. (men bilder på ladd uttag mm. stämmer inte med bilen.)
1_Översikt - glykol - app.png
1_Översikt - glykol - app.png (151.88 KiB) Visad 757 gånger
Tryker man på "i":et öppnas följande informationsruta.
2_Kvalite - glykol - app.png
2_Kvalite - glykol - app.png (130.75 KiB) Visad 757 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1562643
Detta har varit uppe i otal andra trådar. Du kommer troligen aldrig få tag på volvos helt egna recept på sin glykol. Antingen slår du på en etylenglykol av god kvalisort eller så handlar du en "originalglykol" på volvoverkstan och slår på, vid sistnämnda så får du iallafall en glykol som var kompatibel med vad bilen en gång levererades med.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1562644
Volvo har aldrig haft en rödfärgad glykol, så vad som finns i din bil är okänt?!
av Albireo
#1562654
Kommer att köpa en liter hos Volvo där den har servats alla år - då ska jag fråga - Glykolen har kanske blivit bytt någon gång? Bilen har gått ca 10.000mil
av Rådlös
#1564040
Det har gått några veckor i den här tråden, men jag vill göra ett tillägg. Om man har rätt utrustning och lite kunskap så kan man ta reda på om man har Etylenglykol eller Propylenglykol. Dom båda har olika kokpunkt. Man får först koka bort vattnet, det kokar ju som bekant vid 100 grader. Sedan ökar man värmen lite tills glykolen börjar koka. Det finns garanterat tabeller på sådant på internet. Jag är osäker just nu vilken som är vad, men den ena kokar vid 155 grader och den andra först vid 170 grader. (Kolla att jag minns siffrorna rätt)
Man bör ha en riktig Bunsenbrännare till det här. En elplatta är alldeles för "grovkalibrig" för detta. Det går inte att finjustera en elplatta på samma sätt som en Bunsenbrännare. Och Bunsenbrännare kanske alla minns från skolans kemilektioner? En gasbrännare med en justerskruv för lågan. Värmen blir mycket mer exakt jämfört med en elplatta. Naturligtvis behöver man en termometer också som klarar dom aktuella temperaturerna. En IR-termometer kanske ersätter dom gamla och ömtåliga glasrörstermometrarna?
Och en liten extra varning: Glykol är en brännbar alkohol. Stå inte inne i möblerade rum för det här experimentet. Gärna utomhus för säkerhets skull.

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]