Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonte1994
#1552653
Tjena skulle byta mitt fjäderbenslager idag och efter jag har fått ihop allt så hör jag att drivaxeln höll på och bilen gick inte att driva fram efter några meter i låg fart har hela drivaxel pajjat eller är det bara så att drivaxeln har hoppat ur när man höll på att ta ut fjäderbenet för jag slet en hel del.
Bilagor
20230824_212604.jpg
20230824_212604.jpg (4.36 MiB) Visad 3500 gånger
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1552654
Var beredd på att beställa en ny drivaxel.

Plocka ur den och kolla att lagret ligger som det ska, inget som är trasigt eller saknas kan du fetta in och knacka tillbaka den, risken är dock stor att lagret är skrot.

Jag har varit med om liknande när jag fick hjälp att byta dämpare och fjäder, mina kamrater var lite ivriga och ryckte ur drivaxeln av bara farten och lagret gick tyvärr inte att återställa.
av Jonte1994
#1552657
Okej om lagret är helt kasst går det att köpa ett nytt då så man inte behöver köpa hela drivaxeln?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1552658
Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut på min bil (V50 D2), jag minns att damasken var trasig och vatten tillsammans med fett blivit en grå sörja, det kanske är möjligt att byta endast lager alt. drivknut.


För min del så var en drivaxel för 3000:- och 30 minuters arbete en väl avvägd investering för att det skulle bli snabbt åtgärdat.


Men som sagt kolla först för det behöver inte vara någon katastrof.

av Erik Å
#1552660
Så där blir det om man drar isär innerknuten mer än ca 20mm och kulorna trillar ur inne i damasken. Förutsatt att det är en manuell med 6-kulors innerknut. Automat brukar ha "tripod"-innerknut där det inte finns några kulor som kan trilla ut. Ska inte ens gå att dra isär..
Du får ta ur drivaxeln (ta loss överfallet över stödlagret och dra axeln rakt ut, räkna med att det rinner ut lite olja ur slutväxeln), ta av damasken och återmontera (behövs ny damask förstås om den gamla är trasig). Kladdigt men ingen rocket science :-D
Se upp med billiga kina-drivaxlar, de är inte i närheten av original när det kommer till slitstyrka. Been there :-/
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]