Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kardanknut
#1530218
Hej!

Kommer köpa en xc60 2017 första modellen och tänkte höra vad ni tycker ang hjul/däckstorlek.

Vad föredrar ni för vinter / sommar dimensioner på däck / fälg?

Xc60n vi tittat på har en uppsättning vinter 235/65 17 & sommar 235/60 18. Kommer byta däck så småningom och tänkte höra om
erfarenheter eller synpunkter.
Jag kan tänka mig att byta fälgstorlek också.
Verkar passa med flera storlekar.
Verkar vara vanligt med 17 vinter och 18 sommar men en del har större också.

Utseendet är inte så viktigt för mig. Bryr mig mest om komfort egentligen.
Vi har en väg till vår nya sommarstuga som kan vara väldigt ojämn och isig under vintern. Ser fram emot lite större gummi och bättre fjädring och komfort än den vi har i vår Golf med 195/65 15.

Borde vi satsa på bara 17 eller bara 18 tum istället? Eller ännu större än18 på sommaren?

Vore intressant att höra erfarenhet från tidigare ägare som prövat.

Ha det fint!
#1530229
@Kardanknut,
På min XC60 -14 satt där 235/65-17 som vinterdäck och 235/60-18 sommardäck. De 17" var lite väl svajiga för mig och fälgarna lite trista tyckte jag men hade inte haft ont av att köra med de utan bara jag som ville lite annat. Har nu samma storlek sommar som vinter och bilen ligger som jag mest önskar på vägen då.

Ska man ha komfort hade jag behållt 17", ekonomiskt med. Större fälgar = dyrare däck med
#1530250
Har kört med 17, 19 och 20” på XC60 och av de tre tyckte jag 19” fungerade bäst i flest kategorier. Tyckte inte 17” erbjöd den nivå av komfort som trots allt offrades för en såpass nedsatt körkänsla och med 20” kom ökad körkänsla men det blev stundtals lite väl stötigt - trots en ganska generös profil på 45. 19” utgjorde jämfört med 17 och 20” en jämnare blandning av komfort, körkänsla och även utseende. Jag hade då 235/65 på 17x7,5”-fälgar, 235/55 på 19x7,5”-fälgar och 255/45 på 20x8”-fälgar.

Är man föraren som föredrar komfort men inte vill offra all körkänsla för den så tror jag 18” är ett bra val. 235/60 på 18x7,5”-fälgar erbjuder båda egenskaperna även om dimensionen till absolut största del är komfortorienterad.
#1530259
Tack för era svar! Komfort vs körkänsla. Hade ni några däckfavoriter? Verkar som michelin har fått bra i test både x ice north och primacy 4. På den vi köper är det hakkapelitta r2 friktion och ngt pirelli orginal.

Har ni någon favorit? Blev det skillnad när ni böt sort?

Tack!
#1530340
Har en del favoriter i olika kategorier och kan beskriva ett par av dem men vad har du för krav på vinter- respektive sommardäck? Michelin Primacy 4 skulle jag efter erfarenheter klassa som ett mjukare touring-inriktat däck som rullar tyst och gör så med gott grepp. Körde Pirelli Cinturato P7 ett kort tag och upplevde att de var i stil med Primacy 4, men bullrigare fast samtidigt mjukare, vilket troligen är ett skäl till att en del här på forumet har rapporterat att de slits ut snabbt. Av de två hade jag valt Michelins däck.

Har en del erfarenhet av Pirelli P Zero, vilket är ett hårdare däck med bra grepp som rullar många mil. Michelins Pilot Sport 4 är annars en favorit som är något mjukare än P Zero men också har något bättre våtgrepp. Har även kört Goodyears Eagle F1 A5 och upplevt dem som väldigt bra i de flesta avseenden - dock har jag inte fått någon längre erfarenhet av dem än men enligt flera här på forumet är det mycket däck för pengarna. De här däcken är av en sportigare typ.

Gällande vinterdäck har jag fått testa en liten mängd av de kändare och i min körning passar dubbdäck bäst, även om det finns nordiska friktionsdäck som presterar väl. Favoriterna vintertid har hittills varit Goodyears UltraGrip Ice Arctic, Nokian Hakkapeliittas 9 och Continentals IceContact 3 vad det gäller dubbdäck. Goodyear UltraGrip Ice Arctic anser jag fungerat utmärkt under alla vinterns olika förhållanden; inte minst på barmark där greppet varit över förväntan, trots att det är ett dubbat däck. Nokian Hakkapeliittas 9 hamnar strax under med fin prestation i samtliga väderlekar även om det på barmark är något sämre än hos Goodyears motsvarighet. Continental IceContact 3 har jag liknande upplevelser av med undantaget av djupare snö där jag upplevt att däcket kan få kämpa tidvis, även greppet på barmark är en nivå under Goodyears däck. Kumho WinterCraft ICE WI31 är ett däck jag testat under en veckas tid nu i vinter och hittills anser jag det ha liknande egenskaper som de två sistnämnda men med lika bra grepp på barmark som Goodyear.

De nordiska friktionsdäcken har sina fördelar med gott grepp vid lägre temperaturer på barmark och i lite tuffare omständigheter. På underlag som is är det svårt att bli imponerad med dubbdäck som jämförelse. Har testat bland annat Nokian Hakkapeliitta R2, Continental VikingContact 7 och Pirelli Ice Zero FR. R2 tyckte jag presterade allra bäst av de tre, det var även de jag hade på i dimensionen 235/50 på 19x7,5"-fälg i inlägget ovan. Vid lite mildare klimat kände man att de däcken trivs som bäst i grader närmare nollpunkten men i det stora hela presterade de bra. Samma gäller VikingContact 7; säkert, stabilt och bekvämt. Ice Zero FR skiljde sig inte markant från de två men tyckte att de bidrog till en del ökat kupéljud.
#1530449
@Recharged

Tack för ditt svar, intressant att läsa!
Jag brukar titta i tester efter de däck som verkar tystast och har bäst rullkomfort /minst stötiga i t sen kolla hur presterar jmf med de som vunnit.

Kört mycket michelin primacy tidigare på 15& 16 tum. Haft conti sommar av ngn sort på en passat 2.0 tdi 2013 som jag tyckte var mkt bullriga. Som jag minns det var det som att byta bil när jag böt till goodyear efficient grip i samma dimension
Jag tyckte nog goodyear var tystare och trevligare än michelin men minns inte riktigt.

På vinter har jag haft michelin x ice north men inte så nya upplagor. Har haft nordfrost och continental också. Gillade inte conti.Har oftast kört slut på de däck som suttit på bilarna och sen köpt på blocket eller nytt gummi. Haft bilarna oftast från 1000-3000 mil till 12-14000 mil och sen bytt bil så inte behövt köpa så många däck.
Senaste 3 år har vi snittat ca 2300mil per år. Men sista året har det varit mer.
På bilen vi tänkt köpa sitter det orginal pirelli sommar. Tror det är scorpion verde . Undrar hur dom är? Skulle ni kalla dom relativt bullriga? Drar dom mycket bränsle?
Jag har sett fälgar jag gillar som har samma däck på. Kanske köper dom och sätter vinterdäck på och så har jag 8 pirellis att slita på.
Men ingen bra ide om dom är bullriga stötiga.

På vinter är det hakka r2 17 tum. Jag tänker skaffa dubb , alltid haft dubb. Kört i Norrbotten Västerbotten och senaste 10 år i Gävleborg. Jag kör för det mesta försiktigt . Har ofta inget emot att hålla högerfil och tuffa på i lastbilsfart i alla fall på vintern. Vår golf har gått bra och riktigt billigt men sista året när vi oftare kört sämre vägar så kände vi att vi vill ha mer komfort och högre sitthöjd. vi tror xc60 kommer passa oss bra. Stolarna verkar ha oslagbar komfort.

Vad det gäller däck sätter jag nog lågt buller och rullkomfort väldigt högt men presterar däcket mkt sämre så känns de inte intressant.
Jag är nog inte den som pressar på och tror inte jag kommer köra mer "inspirerat"/ offensivt när vi skaffar suv som är högre tyngre och mjukare fjädrad.

Aldrig haft 4x4. Ställer det andra krav?

Tack!
#1530457
Både Goodyears relativt nya EfficientGrip Performance 2 och Michelins Primacy 4 är primiumdäck som lever upp till sina ord. Goodyears däck är något billigare än Michelins medan Michelin, i test, har presterat snäppet bättre och framförallt i bromstest. Bullermässigt ska de befinna sig på samma nivå och om det var första utgåvan av EfficientGrip Performance du tidigare hade kanske det är intressant att Goodyear själva sagt att det nya däcket ska rulla 50% längre än föregångaren.

Du skrev att du inte tyckte om Continentals dubbdäck, gällde det då deras IceContact 2/3?

När det kommer till kombinationen SUV, sommardäck och Pirelli har jag endast erfarenhet av deras Scorpion Zero (255/45 på 20x8”-fälg) och som tidigare beskrivet var det ganska stötigt på grund av dimensionen men även då det är ett sportigare däck. Däremot upplevde jag inte mycket buller och det är de däck som klarat av absolut flest mil i min ägo. Scorpion Verde ska vara mjukare och mer anpassat för normal körning samt enligt omdömen passa de som föredrar komfort ihop en behaglig ljudnivå. De däcken originalmonteras på en stor mängd bilar av större typ.

Trots att du är van vid dubbdäck likt mig vill jag ändå tro att du blir positivt överraskad av Nokian Hakkapeliitta R2 och dess egenskaper på vinterväglag (bortsett från på isigt sådant) ihop med din AWD, förutsatt att däcken är i gott skick. Det blev jag både av XC60 i dimensionen 235/55 på 19x7,5”-fälg och senare även av S90 i dimensionen 255/40 på 19x8,5”-fälg - båda med AWD. Däremot förstår jag behovet av dubbdäck och där finns det som tur är en hel del att välja bland.
#1530458
Tack för svar Recharged! Jag minnns inte köpte dom beg 2017. Borde vart ice contact 2 då kanske? Kom från att ha haft michelin några vintrar och tyckte inte contis kändes bättre men samtidigt böt vi bil så kanske lite orättvist. På sommar minns jag iaf att det blev ett lyft med goodyear på samma bil. Inte säkert jag hade samma profil dock. Så jag skulle kanske kunna ge conti en chans till. Kanske jag kört så försiktigt att jag bara uppfattat komfortskillnader . Dock har jag för mig att den uppsättningen conti inte kändes så bra på att stanna på riktig vinterväg med snö och is. Kanske bättre på asfalt /blöt väg. Lite fastare mer "sommardäck" i karaktären och som jag minns lite bullrigare.
Tror jag föredrar mjuka och tysta däck .

Men så har jag inte haft så tung bil som en xc60 förut heller.
När vi testkörde xc så närmade det sig nollan och hade regnat .
Rullade mjukt men kändes inte tryggt med r2 orna.
#1530568
Recharged skrev: ons 08 feb 2023, 18:39 Har kört med 17, 19 och 20” på XC60 och av de tre tyckte jag 19” fungerade bäst i flest kategorier. Tyckte inte 17” erbjöd den nivå av komfort som trots allt offrades för en såpass nedsatt körkänsla och med 20” kom ökad körkänsla men det blev stundtals lite väl stötigt - trots en ganska generös profil på 45. 19” utgjorde jämfört med 17 och 20” en jämnare blandning av komfort, körkänsla och även utseende. Jag hade då 235/65 på 17x7,5”-fälgar, 235/55 på 19x7,5”-fälgar och 255/45 på 20x8”-fälgar.

Är man föraren som föredrar komfort men inte vill offra all körkänsla för den så tror jag 18” är ett bra val. 235/60 på 18x7,5”-fälgar erbjuder båda egenskaperna även om dimensionen till absolut största del är komfortorienterad.
Hmm jag har klurat lite.. vad tror du om 19sommar och 18 vinter?
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1530660
Det tror jag kommer fungera utmärkt. I det här fallet ger en fälg på 19” trots allt en profil på 55 som, inte minst bland dagens däck, räknas som generös. Jämfört med dimensionerna för 17 eller 18” kommer du uppleva bilen som mer vaken, kapabel och att rattinmatningen ger en mer nykter respons. Då komfort och ljudnivå prioriteras hade jag ställt Michelins mot Goodyears touring-däck i ett första kval och sett om du gillar något de kan erbjuda.

18” under vintern kommer fungera fint även det. Jag hade personligen då kikat på Goodyear UltraGrip Ice Arctic, som jag fortsatt blir imponerad av vid varje körning när det är lite halt, just för att bilen beter sig precis som tänkt och är väldigt förlåtande. Möjligen har jag blivit van vid ljudnivån, men har inte upplevt den som högre än med andra dubbdäck i samma klass - även när däcken var splitternya. Enligt vad jag har hört har de ett något högre rullmotstånd än exempelvis Michelins X-Ice North 4 men jag har inte märkt av någon ökad förbrukning som kan härledas till däckvalet. Michelin-däcket har en del dubbar per däck men jag föredrar Goodyears utformning av sina som jag upplever utgör ett kraftigt grepp. Michelins däck har dock fått väldigt bra i test och är väl värda att fundera kring.

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]

Xanthopteryx Riktigt bra jobbat! Detta kan bli r&a[…]

En uppdatering: Jag åkte ut till bilfirma[…]