Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
#1527307
EbbevonVolvo skrev:
linnar skrev:Uppdatering:
Hämtade bilen från Bilia verkstad precis nu!
Det fanns inga felkoder så mekanikern körde och pressade bilen hårt uppför en lång backe. Bilen ryckte två gånger uppför backen men det blev ingen felkod. Bilen kan inte skapa felkod om det är ett mekaniskt fel så misstankarna var åt det hållet. Bränsletrycket var också normalt. Det enda mekaniska som kan skapa ryckningar är när magnetventilen på turbon kärvar. Utan fungerande magnetventil kör man utan hjälp av turbon och får på så vis en trögare bil. En kärvande magnetventil gör att turbon fungerar ibland och /eller vid vissa varvtal mm. Mekanikern bytte magnetventilen och gjorde samma provkörning. Den ryckte inte och bilen kändes vassare.
Nu har jag kört visserligen ganska lite men jag kände uppför backen där jag bor att den klättrade upp på lättare fötter än tidigare.

Felet var alltså en kärvande magnetventil på turbon.

Den stora överraskningen nr 1 var mekanikerns stora intresse att lösa problemet. Han var intresserad av det han sysslade med.
Den stora överraskningen nr 2 var kostnaden:
- Läsa av felkoder
- Provkörning mm ca 1 timma
- Mäta och kolla lite här och där
- Byte magnetventil
- Provkörning mm ca 1 timma
- Tjöta med mig
-----------------------------------------------------------
Summa kostnad: 2500kr
Du, lägg den PSTn som en av dina bästa vänner i din telefon!! Otroligt kul att det fortfarande finns människor som bryr sig. :-)
Han finns i telefonen nu!
av lukrozz_
#1528859
linnar skrev: tis 17 jan 2023, 14:41 Uppdatering:
Hämtade bilen från Bilia verkstad precis nu!
Det fanns inga felkoder så mekanikern körde och pressade bilen hårt uppför en lång backe. Bilen ryckte två gånger uppför backen men det blev ingen felkod. Bilen kan inte skapa felkod om det är ett mekaniskt fel så misstankarna var åt det hållet. Bränsletrycket var också normalt. Det enda mekaniska som kan skapa ryckningar är när magnetventilen på turbon kärvar. Utan fungerande magnetventil kör man utan hjälp av turbon och får på så vis en trögare bil. En kärvande magnetventil gör att turbon fungerar ibland och /eller vid vissa varvtal mm. Mekanikern bytte magnetventilen och gjorde samma provkörning. Den ryckte inte och bilen kändes vassare.
Nu har jag kört visserligen ganska lite men jag kände uppför backen där jag bor att den klättrade upp på lättare fötter än tidigare.

Felet var alltså en kärvande magnetventil på turbon.

Den stora överraskningen nr 1 var mekanikerns stora intresse att lösa problemet. Han var intresserad av det han sysslade med.
Den stora överraskningen nr 2 var kostnaden:
- Läsa av felkoder
- Provkörning mm ca 1 timma
- Mäta och kolla lite här och där
- Byte magnetventil
- Provkörning mm ca 1 timma
- Tjöta med mig
-----------------------------------------------------------
Summa kostnad: 2500kr
Senast redigerad av 4 lukrozz_, redigerad totalt 0 gång.
av linnar
#1555313
Tyvärr har ryckningarna kommit tillbaka. Började i Juli men efter att jag varvat upp motorn till 5-6.000varv ett par gånger försvann det. Jag gissar att det kan vara katalysatorn som beckar igen när jag snålkör (vilket jag gör hela tiden).
Idag kom ryckningarna tillbaka igen, värre än någonsin. Varvade upp den några gånger igen men denna gång hjälpte det inte. Drog på ordentligt på 2:an och sedan 3:an, ingen skillnad. Det rycker i stort sett hela tiden nu.

Reparatören sade förra gången att det är nästan omöjligt att hitta felet utan felkoder. En felsökning kan ta ett par veckor till stora belopp. Det har jag ingen lust eller råd med.
Någon annan borde varit med om något liknande. I så fall, vad var det för fel?

Får väl köra tills det kommer en felkod...
av linnar
#1556085
Verkar dött här...

Jag drog på ordentligt häromdagen. Körde kanske 500m med 5000v på mätare uppför en backe. Den ryckte kraftigt men mindre mot slutet på de 500 metrarna, till slut lät det som om att blåsa vatten genom ett sugrör och ryckningarna försvann. Efter det kan den ryckte till någon gång men går däremellan utan ryckningar.
När den var på verkstad som jag skrivit om ovan byttes magnetventilen till turbon. Jag tror dock inte det var felet trotts att ryckningarna försvann ett tag. Jag tror ryckningarna då försvann därför att reparatören körde bilen uppför en fler km lång backa i 160km/h för att testa. Han sade då att den ryckte i början men ryckningarna försvann sedan. Därefter byttes magnetventilen med ny likadan provkörning utan att den ryckte. Jag tror alltså att han "blåste ur" motorn vid hårdkörningen och att den inte rycker efter det.

Så frågan är: Varför rycker den och slutar efter hårdkörning på höga varva?
Kan det vara katalysatorn som blir tät?
Jag kör bara på bensin.
Någon?
av KalleJ
#1556100
Byt till C3 olja istället för ACEA A5/B5 om du tror att katten blir igensatt.
Har inte läst hela tråden, men annars är det väl standard-fel på spridarna.'

Kört insugsrengörning någon gång?
av linnar
#1556103
Tack för svar!

Jag kör på Mobil 1 nu men skall byta olja om en vecka till det Bilia fyller på. Kan det göra skillnad att byta till C3?
Har bytt spridare för ett år sedan (alla 4), kostade nästan 18.000kr. Mekanikern sade att det är sällsynt att spridare går sönder. Jag har haft en S80 -99 och en S80 -4. Körde bägge ca 30.000 mil utan problem med spridare eller något annat.
Jag har aldrig gjort rent insuget. Kan det sättas igen, jag har ju luftfilter? Jag hade en diesel en gång och den hade en massa goja i insuget som jag fick plocka ut en gång om året men det har aldrig hänt på mina bensinare.

Jag har i många år, sedan jag var 18 år tills jag fyllde 50år jobbat med bilar men de hade inga datorer. Idag är det hopplöst att göra något själv förutom att byta slitagedelar. Detta fel att den rycker har verkstaden gått bet på förutom att de bytte magnetventilen till turbon, men ryckningarna kom tillbaka efter några månader. De sade att de kan felsöka tills de hittar felet men det kan bli mycket dyrt. De vill att jag kör tills jag får ett felmeddelande.
av Volvoold
#1556467
Verkligen tråkigt att problemet kommit tillbaka. Jag hoppas att det löser sig för dig och din bil denna gången.

Ja, det är synd att bilarna blivit för komplicerade att hantera numera.

Förresten, har de inget pristak för felsökningen?
av linnar
#1556468
Volvoold skrev:Verkligen tråkigt att problemet kommit tillbaka. Jag hoppas att det löser sig för dig och din bil denna gången.

Ja, det är synd att bilarna blivit för komplicerade att hantera numera.

Förresten, har de inget pristak för felsökningen?
Jag vet inte om de har pristak men jag vet att en person fick betala 30.000kr för ett skitfel som tog lång tid att hitta.

Jag är nu helt säker på att det är katalysatorn som blir tätt efter några månader. En rejäl acceleration uppför en backe upp mot 5.000 varv som mest rensar ut katten. Sedan kan jag köra några månader tills det börjar rycka sedan upprepas samma procedur igen.

Jag gissar att det är katalysatorn som blir tät av lågvarvig körning. Motorn på 1,6 liter är egentligen ordentligt vass för sin storlek (180hk). Förr sade vi alltid effekt/volym-ratio och på denna bil är det 113 medan en "normal" bil har en ratio på 50-80. Ju högre effekt/volym-ratio man har ju mer sotar den vid låga varv eller med andra ord en vass bil skall köras vasst annars mår den inte bra i längden. Jag använder den för att få låg förbrukning men ändå hyfsat bra effekt och det straffar sig.
Någon som har en annan idé?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]