Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1519065
P042E (EGR valve actuator stuck open)
D4162T (v60 2011 drive)
36001487 heter originalet enligt VIDA.

Beställde en NTY EGR-FR-010 som enligt anvisning är OEM 36001487 kompatibel
https://www.bildelarexpert.se/nty-14673588

Jag är ju nu mäkta förvånad och irriterad över att den fullt fysiskt identiska EGR ventilen som är sprillans ny skjuter ett P042E fel och står öppen hela tiden. Sjukt svårt att starta bilen tills den blivit varm och när varm så får den in i limp mode efter sisådär 30 sekunder vilket kan snabb resettas genom att stänga av och dra igång motorn igen och då är det full sprutt i 30 sekunder igen.

Inte tusan är det en programeringspryl?
Det är ju inte som att byta spridare (en hade gett upp) och man lär progamera in dem igen (gjort)

Frågar här först innan jag ringer hem diesel viskaren.
Satt en Piersburg original och det finns sjukt antal som alla ser exakt likadana ut och har 5 anslutningar och alla har samma identiska OEM xxxx kompatibilitet.
#1576751
Mjukisdjur skrev: lör 12 nov 2022, 15:42 P042E (EGR valve actuator stuck open)
D4162T (v60 2011 drive)
36001487 heter originalet enligt VIDA.

Beställde en NTY EGR-FR-010 som enligt anvisning är OEM 36001487 kompatibel
https://www.bildelarexpert.se/nty-14673588

Jag är ju nu mäkta förvånad och irriterad över att den fullt fysiskt identiska EGR ventilen som är sprillans ny skjuter ett P042E fel och står öppen hela tiden. Sjukt svårt att starta bilen tills den blivit varm och när varm så får den in i limp mode efter sisådär 30 sekunder vilket kan snabb resettas genom att stänga av och dra igång motorn igen och då är det full sprutt i 30 sekunder igen.

Inte tusan är det en programeringspryl?
Det är ju inte som att byta spridare (en hade gett upp) och man lär progamera in dem igen (gjort)

Frågar här först innan jag ringer hem diesel viskaren.
Satt en Piersburg original och det finns sjukt antal som alla ser exakt likadana ut och har 5 anslutningar och alla har samma identiska OEM xxxx kompatibilitet.
#1576817
jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och så var en spridare dålig. Även fast jag bytte båda så blev det inte bättre och med facit i handen så hade bilen lärt sig att köra på en halvdålig spridare och egr tills det inte gick längre. Så inlärningen blev kort sagt tokig. Köpte en china vida adapter och körde mjukvaran för att lära om systemet (man kör en cykel där man gasar till 3000 varv (ish) och släpper gasen till 2000 ett gäng gånger i några minuter. Efter det blev den normal igen. På verkstad hade detta kostat en förmögenhet. Jag lade kanske 3-4k på detta och blev lurad på blocket av en som "sålde" exakt rätt spridare liggandes på en hemskriven skylt (satans spelmissbrukare från ljumskille)

"lll" Helt säker på att din b[…]

Ska också tillägga att jag hade XC60:n […]

Mjukvara 3.0.3

Jag har valt att inte installera 3.0.3 än. Me[…]

VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]