Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janssonpeter
#1476239
När det är kallt ute och jag kör över farthinder så gnirkar/knarrar det i framvagnen.
Får för mig att det är stötdämparna som låter.

Är det ett känt problem och vad är felet?
Användarvisningsbild
av xile
#1476263
janssonpeter skrev:När det är kallt ute och jag kör över farthinder så gnirkar/knarrar det i framvagnen.
Får för mig att det är stötdämparna som låter.

Är det ett känt problem och vad är felet?
Jag har samma problem på min V60 CC, MY17.

Sjukt irriterande, men ska tydligen inte vara någon fara. Har för mig att det var något med krängningshammar bussningen.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

av UnleashFusion
#1476267
janssonpeter skrev: sön 28 nov 2021, 17:49 När det är kallt ute och jag kör över farthinder så gnirkar/knarrar det i framvagnen.
Får för mig att det är stötdämparna som låter.

Är det ett känt problem och vad är felet?
Detta är vanligt fel på samtliga Volvo-modeller från MY08-18(oklart ifall SPA-modeller har det(inte sett/hört någon i forumet klaga ännu).

Och jag har detta problem också på min V70 MY11. Har för mig att det kostar ~3000kr hos volvoverkstad

viewtopic.php?f=70&t=160261&p=1421781&h ... g#p1421781
Användarvisningsbild
av xile
#1496698
Fick du löst problemet med det knarrande ljudet?
Vad var det ner exakt och vad kostade det ca?

Jag har än inte åtgärdat problemet men nu när det är varmare så knarrar det ju inte heller..

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

av S65D
#1496734
UnleashFusion skrev: sön 28 nov 2021, 20:00 Detta är vanligt fel på samtliga Volvo-modeller från MY08-18(oklart ifall SPA-modeller har det(inte sett/hört någon i forumet klaga ännu).

Och jag har detta problem också på min V70 MY11. Har för mig att det kostar ~3000kr hos volvoverkstad

viewtopic.php?f=70&t=160261&p=1421781&h ... g#p1421781
Har hört ljudet på två CMA, en V60CC och en S60. De uppkom endast vid varsitt tillfälle, vid många minusgrader efter att bilarna hade stått under natten. Det knakade till en-två gånger under inledande resor men på gupp efter någon kilometer var det tyst. Positionering för ljudet gällde VF-hjulhus. Min PST sa att det inte var något att bry sig om och gav någon anledning. Även upplevt samma sak på en SPA, en V60 som var hyrbil och den betedde sig exakt likadant som de ovan.
av UnleashFusion
#1496741
S65D skrev: fre 22 apr 2022, 15:58
UnleashFusion skrev: sön 28 nov 2021, 20:00 Detta är vanligt fel på samtliga Volvo-modeller från MY08-18(oklart ifall SPA-modeller har det(inte sett/hört någon i forumet klaga ännu).

Och jag har detta problem också på min V70 MY11. Har för mig att det kostar ~3000kr hos volvoverkstad

viewtopic.php?f=70&t=160261&p=1421781&h ... g#p1421781
Har hört ljudet på två CMA, en V60CC och en S60. De uppkom endast vid varsitt tillfälle, vid många minusgrader efter att bilarna hade stått under natten. Det knakade till en-två gånger under inledande resor men på gupp efter någon kilometer var det tyst. Positionering för ljudet gällde VF-hjulhus. Min PST sa att det inte var något att bry sig om och gav någon anledning. Även upplevt samma sak på en SPA, en V60 som var hyrbil och den betedde sig exakt likadant som de ovan.
Jo precis det är inget farligt men vissa tycker det är störande/irriterande/you name it. För min egen del har jag inte gjort något och det har gått nu minst 5år+, det knarrar mest på vinter och när bilen stått under en/flera natt/nätter och när det "motionerat" i några minuter så försvinner det. Besiktningen bryr sig inte heller
Då har vi fått svar att även nyare modeller också har detta fenomen och kommer säkert dyka upp på forumet i framtiden också.
av janssonpeter
#1568381
xile skrev: fre 22 apr 2022, 07:07 Fick du löst problemet med det knarrande ljudet?
Vad var det ner exakt och vad kostade det ca?

Jag har än inte åtgärdat problemet men nu när det är varmare så knarrar det ju inte heller.. Bild

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Har inte kollat vilka bussningar som låter och har inte bytt ännu.
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]