Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
#1571021
slc skrev: tis 20 feb 2024, 20:35
Lobocut skrev:Det bekräftar bara att dom inte har en lösning än, och dom inte vet om det kommer någon lösning. Plus att informationen är ca 4 månader gammal. Informationen jag har fått, via Volvos kundtjänst, som är mindre än 2 månader gammal, påstår att man jobbar på en lösning. Om det sedan blir av är ju en annan sak.

Skicka ett mail till volvo själv, och fråga. Fråga uttryckligen om dom jobbar på lösningar för tex 2016 XC60.
De som sitter og svarer på sånne henvendelser har gjerne ikke enormt mye teknisk innsikt og vet nok ikke helt hvor skillet går. På SPA-biler som per i dag bruker 2G/3G vil de kunne gjøre en software-oppdatering fordi de alt HAR et 4G-modem, det er bare ikke i bruk. Dette er også en ting Volvo har sagt at de kommer med mer informasjon om senere, så jeg tipper det er det kundeservice refererer til. Tidligere fikk jeg beskjed fra kundesenteret at det ikke spilte noen rolle fordi det var fallback til både GSM (!!) og NMT (!!!), bare sånn for å illustrere hvor nivået ligger noen ganger.
Jag har aldrig varit med om att dom gissar. Snarare tvärtom, då dom har skickat frågan vidare till någon som har den tekniska kunskapen. Och att påstå att det jobbas på en lösning till min bil, samtidigt som man bekräftar att det inte finns någon lösning än till min bil, visar ju att man vet om den tidigare informationen. Att man då skulle hitta på själv, att man jobbar på en lösning , låter inte trovärdigt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1571025
Volvos support är som att ringa skatteverkets kundtjänst, de vet knappt vad de svarar på.
av gladiator138
#1571174
Verkligen bedrövligt, jag var i kontakt med Volvo och tydligen ska de skicka ut brev med vad som gäller just ens egna bil. Har en V60 2018 som det inte verkar finnas någon lösning för men hon på Volvo påstod et det kanske skulle gå att lösa. Är irriterande då VOC är något jag använder nästan dagligen och var något jag ville ha när jag köpte bilen.
av slc
#1571180
gladiator138 skrev:Verkligen bedrövligt, jag var i kontakt med Volvo och tydligen ska de skicka ut brev med vad som gäller just ens egna bil. Har en V60 2018 som det inte verkar finnas någon lösning för men hon på Volvo påstod et det kanske skulle gå att lösa. Är irriterande då VOC är något jag använder nästan dagligen och var något jag ville ha när jag köpte bilen.
Jeg lurer litt på om de kan være instruert til å drive litt brannslukking frem til nedstengningen er et faktum, for jeg har inntrykk av at Volvo ikke er så interessert i at omfanget av dette skal nå ut til folk tidligere enn det må for å kanskje slippe et press på å forberede en løsning. Måten de formulerer teksten på websidene sine på gir jo et inntrykk av at det bare gjelder biler fra før 2016 (som er ille nok) og at resten "kan trenge en oppdatering for at tjenestene ikke skal slutte å virke", noe som er veldig uredelig siden de vet veldig godt at dette gjelder alle biler på P2 og P3-plattformen, og det er ille at en V40 2019-modell (siste på P2-plattformen) er blant bilene som rammes.
av gladiator138
#1571189
Det kanske är så illa, tycker det är märkligt att man inte kan ge några tydliga svar. Än så länge fungerar det bra för mig men det lär väl komma en dag då jag inte längre kan använda det.
av slc
#1571190
Ja, det vil fungere frem til 2026 som er da 2G-nettet stenges ned, om ikke EU vil det annerledes. EU har allerede vurdert tiltak som går på å tvinge leverandørene til å holde et minimum av 2G-nett åpent i noen år til mens utfasing skjer naturlig, siden det slettes ikke bare er Volvo On Call som rammes. Jeg er egentlig veldig skuffet over at et selskap som påstår å ta sikkerheten på alvor ikke bryr seg mer om at en viktig funksjon som sparer menneskeliv blir borte fordi de ikke gidder. Jeg kan ikke tenke meg at det hadde vært så mye ekstra i utviklingskostnad å få en europeisk versjon av PHM som ble laget for det amerikanske markedet.
av slc
#1571535
Lobocut skrev:
slc skrev: tis 20 feb 2024, 20:35
Lobocut skrev:Det bekräftar bara att dom inte har en lösning än, och dom inte vet om det kommer någon lösning. Plus att informationen är ca 4 månader gammal. Informationen jag har fått, via Volvos kundtjänst, som är mindre än 2 månader gammal, påstår att man jobbar på en lösning. Om det sedan blir av är ju en annan sak.

Skicka ett mail till volvo själv, och fråga. Fråga uttryckligen om dom jobbar på lösningar för tex 2016 XC60.
De som sitter og svarer på sånne henvendelser har gjerne ikke enormt mye teknisk innsikt og vet nok ikke helt hvor skillet går. På SPA-biler som per i dag bruker 2G/3G vil de kunne gjøre en software-oppdatering fordi de alt HAR et 4G-modem, det er bare ikke i bruk. Dette er også en ting Volvo har sagt at de kommer med mer informasjon om senere, så jeg tipper det er det kundeservice refererer til. Tidligere fikk jeg beskjed fra kundesenteret at det ikke spilte noen rolle fordi det var fallback til både GSM (!!) og NMT (!!!), bare sånn for å illustrere hvor nivået ligger noen ganger.
Jag har aldrig varit med om att dom gissar. Snarare tvärtom, då dom har skickat frågan vidare till någon som har den tekniska kunskapen. Och att påstå att det jobbas på en lösning till min bil, samtidigt som man bekräftar att det inte finns någon lösning än till min bil, visar ju att man vet om den tidigare informationen. Att man då skulle hitta på själv, att man jobbar på en lösning , låter inte trovärdigt.
Snublet over en artikkel fra November 2023 der en representant fra Volvo uttaler seg om hvilke biler som mister Volvo On Call. Ser de har glemt å nevne XC60 opp til 2016 som en av P3-bilene, men det står klart og tydelig at biler som ikke bygger på enten CMA eller SPA blir stående uten en løsning. Så derfor er det veldig merkelig at kundeservice ikke gir deg samme svaret når du spør.

https://carup.se/lista-bilar-som-snart- ... set/#Volvo
av EPR
#1572491
Intressant artikel i Aftonbladet i dag. Pernilla Rydmark på PTS säger att EU "håller på att lösa frågan hur man ska hantera" detta.

"Så sent som 2018 beslutade EU att alla nytillverkade personbilar ska ha Ecall, en automatisk tjänsten, som vid en olycka eller om krockkudden lösts ut, skickar ett meddelande till närmaste larmcentral med information om bilens position. Den tjänsten måste också uppgraderas.

– Detta Ecall är en EU-förordning där det står hårdkodat i förordningen att det är 2G och 3G som gäller. Så just nu i Bryssel håller man på att lösa frågan hur man ska hantera det. Så den där E-call-frågan är komplicerad, säger Pernilla Rydmark."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rl ... slacks-ner
av EPR
#1575648
Vad tror ni om detta, har M Sverige rätt?

” 100 000-tals svenska bilar kan få körförbud när 2G- och 3G-näten släcks ner. Orsaken är att det obligatoriska nödsamtalssystemet e-Call slutar att fungera i många nyare bilar.
– Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på vägarna, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Redan idag har flera mobiloperatörer börjat släcka ner sina 2G- och 3G-nät. Under 2025 släcks många av näten ned helt. För bilägare blir konsekvensen att funktioner som fjärrstyrd parkeringsvärmare och nödsamtalssystemet e-Call kan sluta att fungera. För bilar nyare än 1 april 2018 kan det innebära körförbud.”

https://carup.se/larmet-korforbud-pa-ma ... wsGM-ZNmjQ
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1575649
@EPR, Vad jag förstår det så lagen gäller bilar som är typgodkända efter 31 mars 2018 och behövs det kommer det en mjukvaruppdatering för dessa
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]