Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1357090
Har haft ett problem med att takluckan på min xc60 -17 att den inte stänger helt , när man använd den eller bara använt vädrings läget
Samt att den ligger snett i bakkant ??
Skiljer 5-8mm från väster till höger !!
Luckan går aldrig ner å tätar i bakkant
Ligger vänster på 5mn över så ligger höger på mellan 1,2-1,4 cm ?? Så luckan ligger snett oxå
Fick detta efter 4-5 månader sen bilen var ny
Har varit ett antal gånger på verkstan för å fixa detta !! Dom kör ett program i datorn för å fixa problemet , det funkar ett tag , sen återkommer problemet ???
Jag vill att dom byter det mekaniska i luckan
Verkar vara ett problem där !?
Men dom säger att jag måste ha motorn igång när jag använder den ?? Låter långsökt tycker jag
Då borde det vara likadant med alla vindrutorna
Varför ligger det inte isåfall en spärr i datorn att man inte kan använda luckan med tändningen på
Jag undrar om fler har/ haft samma problem
Tacksam för svar / inlägg
Mvh Robban
#1357114
Du skriver att det är en 17, dvs gamla modellen.
Tråden ligger i delen för nya XC60.
Vilken har du? En Classic eller en tidig av den nya...? :-)
#1357345
Jag har haft problem med att luckan inte stängt ordentligt. Till att börja med väldigt lite till att i slutet ha nästan en cm kvar till stängd. Dock har den inte varit "sned". Löstes med en kalibrering av luckan, då den tappat sina lägen för öppen respektive stängd.
Jag fick även ett tips på hur man själv kan kalibrera luckan. Tror det var att man håller stäng, eller om det var öppna, knappen intryckt i 30 sekunder. Då kopplas alla klämskydd bort så det gäller att inte ha fingrar eller något annat i vägen för luckans rörelse. Luckan går då fram och tillbaka ett par gånger och hittar då sina ändlägen.
Jag återkommer med den exakta proceduren när jag har den framför mig.
Har inte hört något om att bilen måste vara igång när man kör luckan. :-o
#1357485
EbbevonVolvo skrev:Jag har haft problem med att luckan inte stängt ordentligt. Till att börja med väldigt lite till att i slutet ha nästan en cm kvar till stängd. Dock har den inte varit "sned". Löstes med en kalibrering av luckan, då den tappat sina lägen för öppen respektive stängd.
Jag fick även ett tips på hur man själv kan kalibrera luckan. Tror det var att man håller stäng, eller om det var öppna, knappen intryckt i 30 sekunder. Då kopplas alla klämskydd bort så det gäller att inte ha fingrar eller något annat i vägen för luckans rörelse. Luckan går då fram och tillbaka ett par gånger och hittar då sina ändlägen.
Jag återkommer med den exakta proceduren när jag har den framför mig.
Har inte hört något om att bilen måste vara igång när man kör luckan. :-o
Det var stängknappen som skulle hållas intryckt under minst 35 sekunder.
#1357683
Har en likadan bil/årsmodell och aldrig haft problem med takluckan oavsett om motor är igång eller inte, däremot injusteringen av det bakre panoramataket men det kan lätt justeras och har gjorts 2ggr av ÅF vid service. Använder min taklucka nästan dagligen på sommaren när det är soligt/fint väder och skulle aldrig vilja vara utan Panoramataket när man väl haft det.
#1357709
Det är lite olika det där... Efter tre vattenläckage relaterade till panoramataket säger jag Aldrig mer!
#1357761
MartinS skrev:Det är lite olika det där... Efter tre vattenläckage relaterade till panoramataket säger jag Aldrig mer!
Vad var anledningen till dina vattenläckage?
Jag kör ofta med min lucka öppen. Skulle inte vilja vara utan den. :-D
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]