Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341175
Hej,

Har en V60 D4 -13 (163hk), manuell, start/stopp och med värmare med tidur.

Använder inte bilen dagligen, och de flesta resor är väldigt korta 0,5-5 mil. Med ojämna mellanrum kör vi 20-50 mil per enkel resa, men det är kanske 10-15 ggr per år.

Batteriet orkar ju inte med värmare och allt utan längre resor, så jag har funderat på att installera fast laddare. Men nästa problem är då, var laddar man? Kan man på något sätt nyttja elbilars laddstationer eller finns det något annat sätt som jag missar nu?

Alternativen jag ser direkt är ju att dra en kabel från lägenheten (möjligt), men det är dumt och svårt på många sätt. Alt.2 är att köpa en powerbank (jumpstarter) och rodda med att ladda mobilt, inte heller direkt enkelt.

Tips?
#1341186
UnleashFusion skrev:har er lägenhet någon elstolpe? som man kanske behöver hyra? eller enbart parkeringsplatser?
Wow, jag skulle gärna ha tillgång till "enbart parkeringsplats". Det har jag faktiskt aldrig haft.

Min lösning är ett 45 Ah startbatteri som jag laddar inne och bär ut till bilen en gång i veckan och laddar bilbatteriet över natten.
Det krävs en speciell laddare (från Wish) för att ladda 14,7 V från 12V, men den var inte så farligt dyr och jag använder samma laddare för att ladda mitt 45 Ah batteri.
#1341187
mikebike skrev: tis 08 okt 2019, 13:14
UnleashFusion skrev:har er lägenhet någon elstolpe? som man kanske behöver hyra? eller enbart parkeringsplatser?
Wow, jag skulle gärna ha tillgång till "enbart parkeringsplats". Det har jag faktiskt aldrig haft.

Min lösning är ett 45 Ah startbatteri som jag laddar inne och bär ut till bilen en gång i veckan och laddar bilbatteriet över natten.
Det krävs en speciell laddare (från Wish) för att ladda 14,7 V från 12V, men den var inte så farligt dyr och jag använder samma laddare för att ladda mitt 45 Ah batteri.
Ja det beror ju helt på vart man bor. Sen om det är hyresrätt/bostadsrätt är en annan femma. Jag vet att dom flesta som bor på bostadsrätter har dessa månads-parkeringar som man får betala(300kr/mån)? eller om fastigheten har garage under bostaden då ligger det högre mellan 500-1000kr.. och så har man den mest vanliga gatu-parkering som first come first serve och betalar för timmarna.

Hyresrätter där jag bor finns mellan 20-40/45platser(gratis) + cirka 10 elstolpe-platser som man hyr och kallgarage(hyr)

Ber om ursäkt för lite OT.
#1341191
Grattis.
Jag betalar 1000 kr/kvartal för rätten att parkera på gatan, de dagar det inte är städdag.

Jag har inte ens möjlighet att dammsuga bilen hemma, men jag har inte haft den möjligheten i anslutning till mina tidigare boenden heller.
#1341212
De flesta bostadsrätter är nog att ta i, här i Stockholms söderort är det många flerbostadshus som är hänvisade till gatan eller kommunala pplatser, eller så finns det ett fåtal platser på fastigheten.
D4 balansaxlar

Rent konstruktionsmässigt och ur ett Volvo-pe[…]

Köpråd v90

Håller med ovan, just med tanke på utb[…]

Jag försöker byta det mesta av bromsarna[…]

Varit förbi verkstan och kollat hjulinst&aum[…]