Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566774
När jag skulle sätta batteriet på laddning idag så ville inte huven öppna sig.. detta för att skumgummit har blivit som en svamp och frusit ihop med huven. Jag lyckades få upp huven insåg att båda gummina är helt hårda trasiga och fuktiga. Hela innerskärmen var helt blöt så jag valde att ta ut dessa, kan omöjligen vara bra att hela skärmen är fuktig och kan aldrig torka ut. Dessa skumgummi kostar ca 500 kr styck :-o tänker inte betala det priset för något som fryser fast, och håller fukt i sig så länge.. konsekvensen blir väl att löv och annat bös trillar ner och sätter sig nere vid stänkskyddet typ..
#1566929
kievY skrev: tis 09 jan 2024, 10:55 - - - konsekvensen blir väl att löv och annat bös trillar ner och sätter sig nere vid stänkskyddet typ..
Man bör lätta på innerskärmarna vid tillfälle, så att man kan riva ut skräp som hamnar där. Samtidigt bör
man kolla rostskyddet och bättra på vid behov.

Att det behövs lärde jag mig den hårda vägen. Jag hade en Citroën XM, som samlade löv där utan att jag tänkte på det. En vår skulle jag byta däck och satte domkraften under torpeden där det fanns en lyftpunkt. Domkraften lyfte sin arm men bilen höjde sig inte. Det visade sig att området vid torpeden och A-stolpens bas var helt genomrostade. När jag lossade innerskärmen för att bättre se eländet, var det fullt av multnade löv innanför skärmen mot A-stolpen. De hade täppt dräneringen och och låg som blöt matjord och gav rosten god näring. På alla bilar jag haft därefter har jag kollat de här utrymmena vid varje hjulskifte.

De här gummina - är de nödvändiga, eller kan man klara sig utan dem om de blir usla?
#1566969
@Närking, Försöker lossa på skärmen vid hjulskifte och skrapa rent. Skumgummin är väl till att förhindra det trillar ner skit mellan skärmen då de täcker springan som finns. Men nu under vintertid, är de konstant fuktiga och ligger emot plåten som aldrig torkar. Plockade ut mina, lät de torka inomhus och väntar med att sätta tillbaka då så plåten kan få torka lite.
#1569145
Har också tagit bort mina....begriper inte hur konstruktören tänkte i detta fallet. En sak hade ju varit om de var Billiga....men mellan 1000-1300 vad jag hört, det är en nolla för mkt! Då kör jag hellre utan, för det ser ju bedrövligt ut med spruckna/trasiga detaljer. Lättare att hålla rent och snyggt också.
#1569377
Ni som tagit bort skumskydden, märks det någon skillnad vid körning som tex vägljud/vindbrus ?

Den ena är trasig på min S60, funderar på att ta bort båda.
finns grön beläggning under skumskydden som ligger mot plåten.

Kan vara så att det lättare håller sig rent och torrt med skydden borta då luften kommer åt att torka upp.

Här finns nya skumskydd :
https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... t/1076950/

V70N har helt öppet på samma plats där skumskydden finns på S60/V60.
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
#1569379
Kommer inte vatten, salt, löv och annan sörja leta sig ner och samlas mellan skärmen och plasten i hjulhuset om man tar bort dessa?
#1569392
fjohan82 skrev: sön 04 feb 2024, 11:50 Kommer inte vatten, salt, löv och annan sörja leta sig ner och samlas mellan skärmen och plasten i hjulhuset om man tar bort dessa?
Mycket troligt i så fall måste man rensa där vår och höst när man byter hjul, så att man inte får en stor kaka av gamla löv mellan skärmen och torpeden.

Löv bakom skärmen är inte ofarligt för bilen. En vår skulle jag byta hjul på en Citroën XM. När jag satte domkraften under lyftstället under torpeden, höjde sig bilen inte när jag pumpade med spaken. Plåten visade sig vara helt sönderrostad, och domkraften gick rakt igenom. Bilen var skrotfärdig utan att det hade synts på den. Förmodligen mår en Volvo lika illa av en lövsamling där som vilken annan bil som helst.
Problem underrede framstol 740 88a

Jodå. Tack för tipset. Problemet ä[…]

Bakspoiler 854 se 96:a

Har du bakvingen kvar? Tråden är f[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos ha[…]

Dagen har ägnats åt lite bilfix nu n&au[…]