Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1293089
Hej.
Sitter två svarta mjuka dämpande skydd under huven på min V60, en på varje sida under springan mellan huv/skärm. Dom suger åt sig vatten värre än tvättsvampar. Tog loss dom och klämde ur ca halvlitern ur varje.

Finns det någon mening med att dom suger åt sig vattnet? Borde inte vara bra för plåten under att dom hela tiden är blöta?
#1293215
Ja där måste någon tänkt till vid konstruktionen :-) Mina var dyblöta efter kvällens tvätt på macken. Kan
aldrig vara bra i längden. Varför finns de där överhuvudtaget ?
#1293321
Samma dilemma på vår V60 skumskydden stenhårda och har blivit spruckna samt att ett av dem har fastnat i motorhuven och gått sönder, Var hos Volvo då det fortfarande är garanti på bilen men de hade "aldrig" hört talas om detta utan teknikern ansåg att med all sannolikhet skulle detta inte kunna gå på någon garanti då det var yttre åverkan på dessa. Frågade då teknikern om man bara skall kunna öppna motorhuven när det är plusgrader ute. Har pratat med säljaren om detta så vi får se vart det tar vägen. Känns som en riktigt kass konstruktion.
#1293333
TommyP86 skrev:Vilka skydd är det ni menar fastnar? De som är nedstuckna i skärmarna? Eller den lilla skitdåliga skumgummiklossen som sitter mellan övre listen vid torkardiket och skärmen?
Jag antar att det är den som sticks ner vid skärmen, dvs den "långsmala svarta delen" innanför övre skärmkanten...
Den är som en svamp, trodde den var i något gummi.
En av mina gick sönder vid ena fästet när jag skulle montera kabeln till spolarna.
Vad kan den ha för VO/art.-nummer?
V60 skärm huv.JPG
V60 skärm huv.JPG (24.26 KiB) Visad 2368 gånger
#1293339
fjohan82 skrev:
TommyP86 skrev:Vilka skydd är det ni menar fastnar? De som är nedstuckna i skärmarna? Eller den lilla skitdåliga skumgummiklossen som sitter mellan övre listen vid torkardiket och skärmen?
Jag antar att det är den som sticks ner vid skärmen, dvs den "långsmala svarta delen" innanför övre skärmkanten...
Den är som en svamp, trodde den var i något gummi.
En av mina gick sönder vid ena fästet när jag skulle montera kabeln till spolarna.
Vad kan den ha för VO/art.-nummer?
V60 skärm huv.JPG
art nummer skiljer beroende på bilens utrustning osv, så bara kolla med närmsta ÅF så kan dom ta fram det
#1293340
theodorkalin skrev: lör 19 jan 2019, 11:29
fjohan82 skrev:
TommyP86 skrev:Vilka skydd är det ni menar fastnar? De som är nedstuckna i skärmarna? Eller den lilla skitdåliga skumgummiklossen som sitter mellan övre listen vid torkardiket och skärmen?
Jag antar att det är den som sticks ner vid skärmen, dvs den "långsmala svarta delen" innanför övre skärmkanten...
Den är som en svamp, trodde den var i något gummi.
En av mina gick sönder vid ena fästet när jag skulle montera kabeln till spolarna.
Vad kan den ha för VO/art.-nummer?

V60 skärm huv.JPG
art nummer skiljer beroende på bilens utrustning osv, så bara kolla med närmsta ÅF så kan dom ta fram det
Okej trodde dessa var i ett utförande till alla V60 oavsett. Får kolla upp det... Tack!

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]