Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1558403
Har nu bokat in tills måndag så ska vi kolla underifrån, Jag har hittat en PDF från usa som innehåller film och ljudfiler där det är konstaterat fel, och att min låter ju så, Men vad ska man göra om 2 olika Rejmes säger att det är normalt motorljud?
Trodde jag köpte en premiumbil när jag fick lägga över 200k för en v60 T6 2017 plus att den bara gått snart 8000.. :bored:
#1558410
Rödpansar skrev:Har 2 veckor garanti på motorfel från firman jag köpte så ska jag ta upp "felet" så är det snart dags.
Jag är långt från specialist på garantier, men "2 veckor garanti på motorfel" låter konstigt.

"Konsumentköplagen omfattar både nya och begagnade fordon. Lagen gäller oavsett vilken typ av fordon du som företagare säljer till en konsument. Konsumenten har alltid möjlighet att klaga på fel som uppstår inom tre år under förutsättning att felen fanns redan vid köpet. Detta gäller oavsett om du lämnat någon garanti eller ej."
#1558851
Förstår det. 😀

Volvos mekaniker kunde verifiera att det är balansaxlarna efter vi hade den på lyften och stod precis under motorn och lyssnade.
Han har även hört ännu värre vinande balansaxlar från dieslar där byte skedde, får se vad företaget där jag köpt bilen säger om det hela. Byte av balansaxelmodul går på ca 17-18k.
#1558857
Rödpansar skrev:Förstår det. 😀

Volvos mekaniker kunde verifiera att det är balansaxlarna efter vi hade den på lyften och stod precis under motorn och lyssnade.
Han har även hört ännu värre vinande balansaxlar från dieslar där byte skedde, får se vad företaget där jag köpt bilen säger om det hela. Byte av balansaxelmodul går på ca 17-18k.
Att han har hört ännu värre vinande tolkar jag som att din låter ganska mkt och han menade att det finns faktiskt de som varit ännu värre.
#1558935
Rödpansar skrev:Förstår det. 😀

Volvos mekaniker kunde verifiera att det är balansaxlarna efter vi hade den på lyften och stod precis under motorn och lyssnade.
Han har även hört ännu värre vinande balansaxlar från dieslar där byte skedde, får se vad företaget där jag köpt bilen säger om det hela. Byte av balansaxelmodul går på ca 17-18k.
Bra att det blev konstaterat.
Skulle våga sätta ytterligare en femma på att både förra ägaren och firman som sålde bilen till dig var medvetna om felet.

Har du ringt och vad sa dom?
#1558937
En fråga nu när man läst igenom tråden. Har varit inne på att köpa en v60 från ca 2016-2018 med t3 men som jag förstått det är det en stor risk att en manuell t3 kommer få balansaxelskrik så undrar därför om det är smartare att gå för en automat t3 som har 1.5l motorn istället? Någon som har erfarenhet av dom och hur dom är jämfört med 2l motorn? Har även läst att powershiftlådan ska haft problem men inte läst så mycket negativt om geartronic. Hur vet man vilken automatlåda som sitter i?
Om automaterna inte heller är något vidare i motor/låda vilka andra bilar skulle ni säga motsvarar en v60? Har inga problem att betala lite extra för bättre komfort men motorbekymmer är jag gärna utan.
#1559191
Jag har en V60 T3 automat, -18 (classic) som jag är extremt nöjd med. Den har fungerat felfritt under de drygt tre år som jag ägt den. Köpte den 2020 då den var 2,5 år och gått 4500 mil. Nu har den precis fyllt 6 år och gått 7 700 mil. Enda "problemet" är att den kan vara lite långsam i accelerationer med fyra passagerare och fullpackat bagage, men om man som i mitt fall oftast är ensam eller två personer i bilen (förare + en passagerare) så är den helt perfekt. Tyst är den också!
  • 1
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]