Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1558189
Exakt så där lät min och det var balansaxlarna. Det där ÄR tyvärr balansaxlarna. Men tur att du upptäckte det nu när det är garanti!
#1558194
Rödpansar skrev:Vad tror ni är det balanseringsaxeln som låter?
Det vågar jag nog sätta en femma på ja.
#1558202
Är detta nåt skadligt för motorn eller endast kosmetiskt? Har köpt bilen av en beg bil kedja som inte är kända för sin kundsupport så undrar hur jag ska lösa detta på bästa sätt, känns fel o dra kostnaden direkt på försäkringsbolaget om det nu är balansaxlarna.
#1558204
Det finns bilder av dissekerade paket i tråden. Tror jag la länkar till några inlägg i trådstarten.
På bilderna fattas material som blivit bortslitet från kugghjul och axlar, alltså inget "kosmetiskt" fel i min värld.

Ganska sent i tråden, senaste sidorna, så var det nån som hittat metallspån i sumpen.
#1558334
Var och visade upp bilen för en tekniker på min lokala Rejmes, han hade hört felet förut men bara på dieslar och vad han visste om så har felets bara funnits på just dieslar, tyckte sig höra mer insugsljud och trodde inte det var balansaxlarna.

Ringde till en större rejmes i en närliggande stad som eventuellt skulle ta in den på lyft och lyssna, dom sa att alla dessa bilar viner mer eller mindre, och att om man byter axel så kan det även bli värre, kan man kalla detta ett normalt modell ljud då för VEA? :-)
#1558343
Rödpansar skrev:Var och visade upp bilen för en tekniker på min lokala Rejmes, han hade hört felet förut men bara på dieslar och vad han visste om så har felets bara funnits på just dieslar, tyckte sig höra mer insugsljud och trodde inte det var balansaxlarna.

Ringde till en större rejmes i en närliggande stad som eventuellt skulle ta in den på lyft och lyssna, dom sa att alla dessa bilar viner mer eller mindre, och att om man byter axel så kan det även bli värre, kan man kalla detta ett normalt modell ljud då för VEA? :-)
Min var en bensinare, en T5 och den blev tyst efter bytet!!
En kompis hade en bensinare, en T3 och den blev inte tyst ens efter tre byten. Till slut byttes motorn till en ny från Volvo. Inte ens det hjälpte, oklart vilken version av balansaxelpaket som satt i den. Han orkade inte fortsätta utan bytte bort bilen.
#1558386
Rödpansar skrev:han hade hört felet förut men bara på dieslar och vad han visste om så har felets bara funnits på just dieslar
17 av de 43 bilarna i trådstarten med, av verkstad konstaterat, kass balansaxelmodul är bensinare. 40% alltså, och då får man ha i åtanke att det i dessa årsmodeller såldes mycket dieslar.
Med det uttalandet så hade åtminstone mitt förtroende varit förbrukat.
Rödpansar skrev:Ringde till en större rejmes i en närliggande stad som eventuellt skulle ta in den på lyft och lyssna, dom sa att alla dessa bilar viner mer eller mindre, och att om man byter axel så kan det även bli värre,
Seriöst att lyssna underifrån. Ja det var iallafall en ärlig beskrivning av Volvos konstruktionsfel.
Min bedömning, efter att följt tråden från start, är att majoriteten av bilarna blir tysta/tystare efter byte.
Rödpansar skrev:kan man kalla detta ett normalt modell ljud då för VEA?
Omformulering av frågan, kan man kalla ett fel som ger avslitna metalldelar i sumpen normalt?

Det har släppts uppdaterade balansaxelpaket löpande under åren till dessa motorer, det är en anledning att se till att få bytt.
  • 1
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]