Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239381
Min XC60 MY17 servades 12/3 och fick samtidigt senaste programvaran inlagd. Jag undrar om någon vet vilka ändringar som denna mjukvaruuppdatering gör?

En trevlig ändring var att kupévärmen blev bättre, medans en mindre trevlig var att adaptiva helljuset nu lyser kortare bakom framförvarande bilar. Det märks framförallt väldigt tydligt när ljusbilden dippar vid mötande för att sedan justeras upp direkt efter mötet. Nu justeras inte ljusbilden upp alls lika mycket, utan lämnar istället en väldigt stor avskärmning av bilen framför. Faktum är att avskärmningen för framförvarande fordon nu lyser betydligt kortare än mina halvljus.

Som referens kan jag nämna att endast en person under hela vintern gett uttryck för att ha känt sig bländad av mig bakom med den tidigare ljusbilden.

Tacksam för input och erfarenheter kring detta.
#1239468
Inte ens serviceteknikerna kan se vad uppdateringarna ändrar på. Jag va nyss inne och fick alla tillgängliga uppdateringar och jag såg allt men det finns ingen info.

Förmodligen justerade serviceteknikern ljusbilden till så som den ska vara. Jag har justerat upp min lite och får ingen svart lucka. Svågen får det i sin V60 och där är halvljuset väldigt kort. Så justera upp halvljuset lite så blir AHB 2 bra :wink:
Efter en rådjurskrock vill man ha bra halvljus. Åk och möt din egen bil och kolla så du inte bländar.

Ja fick pallnita senast i torsdags kväll på väg till jobbet. Jag hade blicken längre fram när det plötsligt stod ett rådjur på snövallen vid vägen. Man tror att man ser allt men tusan va osynliga dom är ibland.
#1239569
danielh1025 skrev:Jag har inte märkt någon skillnad alls på min bil XC60 MY16 förutom att många av mina inställningar var återställda såsom vinkling av backspegel och kollisionsvarningen..
Perra83 skrev:Inte ens serviceteknikerna kan se vad uppdateringarna ändrar på. Jag va nyss inne och fick alla tillgängliga uppdateringar och jag såg allt men det finns ingen info.

Förmodligen justerade serviceteknikern ljusbilden till så som den ska vara. Jag har justerat upp min lite och får ingen svart lucka. Svågen får det i sin V60 och där är halvljuset väldigt kort. Så justera upp halvljuset lite så blir AHB 2 bra :wink:
Efter en rådjurskrock vill man ha bra halvljus. Åk och möt din egen bil och kolla så du inte bländar.

Ja fick pallnita senast i torsdags kväll på väg till jobbet. Jag hade blicken längre fram när det plötsligt stod ett rådjur på snövallen vid vägen. Man tror att man ser allt men tusan va osynliga dom är ibland.
Tack till er båda! Haft min beskärda del av "near misses" med rådjur och älgar här i Dalarna. Insåg under kvällen att jag fick ett protokoll på saker som kontrollerats och åtgärdats, och självklart var strålkastare justerade. Är det någon mening att påpeka detta på verkstaden? Jag måste ändå tillbaka eftersom jag har problem med appen som numer alltid visar förarfönstret som öppet, oavsett hur mycket jag rengjort fönstret och torkat fönsterskåran. Min app har haft en konstig förmåga att visa godtyckliga fönster öppna, även om det alltid återställts genom att vänta på synk. Dessutom har jag en svagt pendlande varvräknare vid motorbroms/frikoppling, och det var ingen billig historia på en tidigare BMW jag ägde. Överhuvudtaget slirar denna lådan ovanligt länge kalla vinterdagar, om jag jämför mot tidigare bilar jag haft.

För den nyfikne såg det ut så här på min BMW tidigare,
. Volvon pendlar inte alls lika mycket, dock.
#1239588
fjohan82 skrev:Ska bli intressant att se vad jag får laddat i min bil på onsdag då det är dax för service...
I samband med service och mjukvaran som uppdateras brukar jag alltid säga till min PST "Jaha, ingen Polestar-mjukvara denna gång heller". Det är lika kul varje gång då han ironi verkar vara ett främmande fenomen för honom 8)
#1239773
Nej, min irritation tog överhanden - jag var tvungen att ställa om strålkastarna själv, även fast jag redan hann maila serviceteknikern. Som tur var hamnade jag bakom en bil på riksvägen som också stannade till vid macken. Passade då på att fråga om mina strålkastare bländat. Samtidigt hade jag mött flertalet bilar, och ingen bekymrade sig i att helljusblinka. Då hade jag ändå ställt upp dem med ett helt varv.

Som en bonus tyckte Sensusenheten att den skulle krascha och starta om mitt under färden.

Hursom, en referens till andra är att moturs höjer, och medurs sänker ljusbilden. Det är en vit justerskruv ovanför lykthuset, och en 6 mm hylsa passade perfekt, om inte minnet sviker.
headlightadjust.jpg
headlightadjust.jpg (25.04 KiB) Visad 1530 gånger
#1239775
Kluster skrev:
fjohan82 skrev:Ska bli intressant att se vad jag får laddat i min bil på onsdag då det är dax för service...
I samband med service och mjukvaran som uppdateras brukar jag alltid säga till min PST "Jaha, ingen Polestar-mjukvara denna gång heller". Det är lika kul varje gång då han ironi verkar vara ett främmande fenomen för honom 8)
Haha ironi är underskattat :wink:
Jag har beställt att få Polestar inlagt, får se hur bilen blir med detta.
#1239785
fjohan82 skrev:Ska bli intressant att se vad jag får laddat i min bil på onsdag då det är dax för service...
Låt din PST köra in bilen för service medans du hämtar en kopp kaffe. Ta med koppen in i verkstaden och fråga vad det finns för uppdateringar. Volvo släpper inte uppdateringar för att det är kul utan för att din bil behöver dom. Ja men då ska dom laddas in såklart.
Jag fick alla tillgängliga uppdateringar i samband med att ja köpte RTTI och jag såg att det fanns verkligen inga fler förutom nya funktioner som ERS via PCCn. 1,5 timme tog det. Några uppdateringar laddades in via USB.
#1239792
Perra83 skrev:
fjohan82 skrev:Ska bli intressant att se vad jag får laddat i min bil på onsdag då det är dax för service...
Låt din PST köra in bilen för service medans du hämtar en kopp kaffe. Ta med koppen in i verkstaden och fråga vad det finns för uppdateringar. Volvo släpper inte uppdateringar för att det är kul utan för att din bil behöver dom. Ja men då ska dom laddas in såklart.
Jag fick alla tillgängliga uppdateringar i samband med att ja köpte RTTI och jag såg att det fanns verkligen inga fler förutom nya funktioner som ERS via PCCn. 1,5 timme tog det. Några uppdateringar laddades in via USB.
Bra tips!
Tyvärr kommer jag bara hinna kasta in nyckeln och dra vidare, möten måste ibland gå före verkstads-häng...
Får be om en lista på det som laddas in eller ngt, vill minnas att jag ibland fick det till min förra bil.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]