Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239190
Hej! För två veckor sedan så fick jag bärga bilen (v60 laddhybrid, 9500 mil, 2300l diesel) då det kom väldigt mycket vit illaluktande rök från avgasrören. När den bärgats så låg det kvar oljefläck på marken som de sanerade (inte jättemycket, men tillräckligt mycket för att inte bara låta det vara).

In på volvoverkstad och fick diagnosen att den läckte olja vid packboxen mellan vevaxel och motor (lite osäker här på exakta stället då jag inte heller vet hur detta sitter ihop :-), men nånstans där). När de monterat ner allt och bytt packboxen och satt ihop det, så skulle de testköra och det lät som den spottar ur sig lika mycket rök fortfarande. Utan att kunna något om motorer så låter det i mina öron som om de har spenderat 8000 tkr och gjort helt fel saker. Nu skulle de i alla fall kolla turbon och en massa andra saker i morgon.

Men min fråga är väl dels vad det kan vara om det inte är packboxen, och dels om det kan komma olja från det förmodade stället så att det ser ut som om det kommer från packboxen? Jag ringde volvia och på maskinskadeavdelningen så lät de tveksamma till om läckage i packboxen kunde orsaka så mycket vit rök ur avgassystemet. Inte vet jag sa jag, men bad att de skulle ifrågasätta det hela med verkstaden och de sa att de brukade ifrågasätta om något såg konstigt ut :-) (de lät inte helt vana med att kunder ringer och ber dem ifrågasätta vad verkstaden gör). Några ideer? Tack,
#1239231
Jag är enig med mikebike, låter inte rätt. Har du tappat så mycket olja att du har körd runt med för lite olja? Hur kaldt testkörde ni i när ni fick röken? Har du tryck i expansionskärlet till vattnet efter körning? Mistat vatten? Konstig färg/smuts i vattnet?
#1239325
Tack för svar, låter som att jag skall stå på mig när det gäller att de har bytt fel saker då?

Det luktade väldigt väldigt illa också och var som sagt olja under bilen när vi hade stannat så kändes inte som vatten. Motorlampan började inte lysa så kändes som om den borde ha reagerat ifall det var för lite olja.

Det var väldigt kallt när den havererade, men den hade stått varmt i två veckor när de testkörde och samma fenomen uppstod. Om det var tryck i expansionskärlet har jag ingen aning om :-). Tack igen,
#1239467
VolvoSpa skrev:Enkel sak men har du kollat kylvätskenivån? Tänkte antingen topplockspackningen, turbokylningen (om den är vattenkyld på din motor?) eller något annat. Just vit rök är ju vatten väldigt bra på att producera mängder av.
Instämmer.
Det låter som turbo haveri och/eller att topplockspackningen har gått.
Det borde synas på motoroljan att den skummar och att nivån är högre än normalt på oljestickan.
Man kan ibland se det på att kylarvattnet är förorenat av motorolja.
Beroende på vilken kanal det tar vägen.
Kan också vara att turbon läcker ut kylarvätska ut i avgasröret som ger vit rök.(som VolvoSpa skrev innan)
#1239999
Jaha, som några av er gissade, det skall tydligen vara "lilla turbon" som på något sätt havererat och skickar vidare olja.

Jag försöker nu slippa lite självriskpengar för det kändes ju som sagt att de gjort något helt onödigt första gången när de bytte packbox... Man skulle ju vilja sätta på sig 3D-glasögonen och virtuellt ta sig in i motorn för att förstå hur det hänger ihop :-). För om det nu började läcka olja under bilen så måste ju oljan ta sig ut på något sätt, och jag tror ju inte på packboxen för det tycker jag att jag skulle se spår av i garaget (för den borde väl börja läcka lite i taget?). Så kan olja läcka ur turbon eller ur något som kommer efter så det droppar ner över packboxen?
#1240008
Jag skulle se det som två oberoende fel.

Packboxen mellan motor och växellåda har Volvo haft problem med länge -- ända sedan 850 kom. Det blev bättre efter 2004, men kan bevisligen fortfarande inträffa på de femcylindriga motorerna. Packboxen har säkert läckt länge, men inte så pass mycket att det noterats förrän nu.

Sedan gav turbon upp. Och det märktes på en gång. När verkstan hissade upp bilen syntes det då på en gång att packboxen behövde bytas, så den byttes. Att det sedan inte hade något att göra med ditt problem och därmed borde medfört att de fortsatt felsökningen är en annan sak.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]