- mån 12 mar 2018, 21:30
#1238480
Hej,
För några veckor sedan var jag tvungen att väja in i en snödriva. Farten var låg, men bilen fastnade 1-2 m upp i drivan och fick dras loss av en lastbil.
När vi körde vidare visade sig strålkastarna (dvs halvljusen) vara riktade nedåt. Ingen höjdare med 20 mil kvar att köra på mörka vintervägar... Problemet är att de fortfarande är i det läget, trots TVÅ besök på servicecenter för skadebesiktning och reparation.
Skadecentret säger att de inte hittar något fel. Inga felkoder, inga trasiga lägesgivare. Därför kan de inte göra annat än att hänvisa oss till ”riktig” felsökning på reparationsverkstaden.
Jag tänker att om bilen inte uppfattar de nedåtriktade lysena som ett fel, så blir det väl ingen felkod att återställa? Därmed inget som synts vid skadebesiktningen. Men problemet kvarstår ju för mig,och jag börjar känna mig rätt desperat. En helförsäkrad bil som funkat problemfritt, som servats enligt konstens alla regler men som plötsligt inte är i trafiksäkert skick efter skymningen. Jag bävar också för risken att tvingas hämta ut bilen en tredje gång utan att felet blivit åtgärdat.
Kan det ändå vara någon sensor/lägesgivare som spökar? Eller det faktum att vi blev lossdragna i dragkroken av en tung lastbil? Något med belastningen som gjorde att halvljusen inte kan återgå till normalläge?
Tacksam för alla tips jag kan få inför verkstadsbesöket.
Bilen är en V60 T5 -12.
För några veckor sedan var jag tvungen att väja in i en snödriva. Farten var låg, men bilen fastnade 1-2 m upp i drivan och fick dras loss av en lastbil.
När vi körde vidare visade sig strålkastarna (dvs halvljusen) vara riktade nedåt. Ingen höjdare med 20 mil kvar att köra på mörka vintervägar... Problemet är att de fortfarande är i det läget, trots TVÅ besök på servicecenter för skadebesiktning och reparation.
Skadecentret säger att de inte hittar något fel. Inga felkoder, inga trasiga lägesgivare. Därför kan de inte göra annat än att hänvisa oss till ”riktig” felsökning på reparationsverkstaden.
Jag tänker att om bilen inte uppfattar de nedåtriktade lysena som ett fel, så blir det väl ingen felkod att återställa? Därmed inget som synts vid skadebesiktningen. Men problemet kvarstår ju för mig,och jag börjar känna mig rätt desperat. En helförsäkrad bil som funkat problemfritt, som servats enligt konstens alla regler men som plötsligt inte är i trafiksäkert skick efter skymningen. Jag bävar också för risken att tvingas hämta ut bilen en tredje gång utan att felet blivit åtgärdat.
Kan det ändå vara någon sensor/lägesgivare som spökar? Eller det faktum att vi blev lossdragna i dragkroken av en tung lastbil? Något med belastningen som gjorde att halvljusen inte kan återgå till normalläge?
Tacksam för alla tips jag kan få inför verkstadsbesöket.
Bilen är en V60 T5 -12.