Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238480
Hej,

För några veckor sedan var jag tvungen att väja in i en snödriva. Farten var låg, men bilen fastnade 1-2 m upp i drivan och fick dras loss av en lastbil.

När vi körde vidare visade sig strålkastarna (dvs halvljusen) vara riktade nedåt. Ingen höjdare med 20 mil kvar att köra på mörka vintervägar... Problemet är att de fortfarande är i det läget, trots TVÅ besök på servicecenter för skadebesiktning och reparation.

Skadecentret säger att de inte hittar något fel. Inga felkoder, inga trasiga lägesgivare. Därför kan de inte göra annat än att hänvisa oss till ”riktig” felsökning på reparationsverkstaden.

Jag tänker att om bilen inte uppfattar de nedåtriktade lysena som ett fel, så blir det väl ingen felkod att återställa? Därmed inget som synts vid skadebesiktningen. Men problemet kvarstår ju för mig,och jag börjar känna mig rätt desperat. En helförsäkrad bil som funkat problemfritt, som servats enligt konstens alla regler men som plötsligt inte är i trafiksäkert skick efter skymningen. Jag bävar också för risken att tvingas hämta ut bilen en tredje gång utan att felet blivit åtgärdat.

Kan det ändå vara någon sensor/lägesgivare som spökar? Eller det faktum att vi blev lossdragna i dragkroken av en tung lastbil? Något med belastningen som gjorde att halvljusen inte kan återgå till normalläge?

Tacksam för alla tips jag kan få inför verkstadsbesöket.

Bilen är en V60 T5 -12.
#1238486
AnnaCT skrev:Hej,

För några veckor sedan var jag tvungen att väja in i en snödriva. Farten var låg, men bilen fastnade 1-2 m upp i drivan och fick dras loss av en lastbil.

När vi körde vidare visade sig strålkastarna (dvs halvljusen) vara riktade nedåt. Ingen höjdare med 20 mil kvar att köra på mörka vintervägar... Problemet är att de fortfarande är i det läget, trots TVÅ besök på servicecenter för skadebesiktning och reparation.

Skadecentret säger att de inte hittar något fel. Inga felkoder, inga trasiga lägesgivare. Därför kan de inte göra annat än att hänvisa oss till ”riktig” felsökning på reparationsverkstaden.

Jag tänker att om bilen inte uppfattar de nedåtriktade lysena som ett fel, så blir det väl ingen felkod att återställa? Därmed inget som synts vid skadebesiktningen. Men problemet kvarstår ju för mig,och jag börjar känna mig rätt desperat. En helförsäkrad bil som funkat problemfritt, som servats enligt konstens alla regler men som plötsligt inte är i trafiksäkert skick efter skymningen. Jag bävar också för risken att tvingas hämta ut bilen en tredje gång utan att felet blivit åtgärdat.

Kan det ändå vara någon sensor/lägesgivare som spökar? Eller det faktum att vi blev lossdragna i dragkroken av en tung lastbil? Något med belastningen som gjorde att halvljusen inte kan återgå till normalläge?

Tacksam för alla tips jag kan få inför verkstadsbesöket.

Bilen är en V60 T5 -12.
Låter som det är lägesgivare som justerar ner strålkastarna när bilen är nerlastad som inte fungerar.
Givare som hoppat av eller kass?
Kabel som är sönder?
På V70 satt den nog vid vänsterbakhjul om jag minns rätt.
Det är rätt lätt att kontrollera funktionen genom att stå nära en vägg så man ser ljusen mot väggen.
Starta bilen då ska strålkastarna först gå ner sedan upp till normal-position.
Öppna kombiluckan bak.
Låt ex 2st personer sätta sig snabbt i bagage öppningen.
Då ska strålkastarna automatiskt justera ner sig till normalposition.
Tror att man kan höra det svagt också.
När de sedan hoppar bort från bagage öppningen så ska strålkastarna justera upp sig i normalposition igen.
Man hör och ser om justeringen arbetar som det ska.
Kanske är bara dina strålkastare lågt ställda från början?
Hoppas det är till någon hjälp.
#1238491
AnnaCT skrev:Tack för svar. Ljusen höjs till normalläge efter start men dippar sedan. Givarna oskadda enligt verkstaden. Ingen åverkan på strålkastare, kablarna kollade. Ljusen är fortfarande adaptiva i kurvor. De var rätt ställda före incidenten, så något måste ha hänt där och då.
Lite konstigt det hela.
Men om strålkastarna dippar efter start så får de ju justera upp dem till normal nivå först så du ser vägen i alla fall.
Efter det kontrollera att de arbetar med nivå-givaren med last och utan last.
Det borde de kunna fixa.
Du får tipsa dem. :)
#1238544
Precis, tipsa dom :wink:

Be de ställa upp dem i högsta tillåtna höjd och sedan sänka de några få procent bara för att ha lite felmarginal. Verkstäderna förefaller livrädda att sätta de för högt och skruvar ibland ner även tillåtna höjder (har jag läst här).

Märkte nu när vintern kom att mina lyste långt ner, bilen var då i princip nyservad. Så skruvade upp de själv, tar väl en 15 min eller så då man ska mäta och markera på en vägg innan med samt backa bilen till rätt avstånd mm. Blev bra och klarade efterföljande besiktning med
#1242833
Hej igen.

Det hela stannade av lite eftersom luften gick ur mig.

Verkstadens felsökning bestod i att de upptäckte att strålkastarna var riktade rakt ner (ja, jo, jag sa ju det). I alla fall snäppet bättre än vad skadecentret lyckades med. Servicekillen skruvade upp lamporna till normalläge och sa ”nu borde det funka”.

Det är tre veckor sen, och inte förrän idag orkade jag ge mig ut och testa på mörk landsväg eftersom jag kände på mig att problemet skulle kvarstå. Har ju sett att det har ryckt oroväckande i lamporna även om jag bara kört i tättbebyggt område i halvmörker..

Och ja.. det är precis samma fel som förut. Det lyser normalt under korta stunder (tycks vara direkt efter start och efter att helljusen varit på), men sedan fladdrar och dippar bägge lamporna. Det blir väl en fjärde tur till verkstaden. Skriiiik. :-O)
#1242837
Be verkstan kolla fästet som givaren fram sitter i. Har varit med om en bil där fästet vikt sig men när man bara tittar på det felande fästet ser man inte att det är fel, man behöver jämföra med en annan bil som allt är rätt på för att se felet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]