Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke55
#1238462
Hej!
Jag har en Volvo V60 DRIVe (D2) -2012. Nu den senaste veckan har den börjat bete sig konstigt. När jag kör på 2,3,4,5 och trycker ner kopplingen så sjunker varvmätaren några 1000 varv och stannar upp där ca 3 sekunder innan den går ner till tomgångsvarv, kan ex, vara om jag växlar vid 2000 varv så går den ner till ca 1600 och stannar, Tidigare har den gått ner mot tomgångsvarv direkt utan detta stopp på vägen. Bilen är manuell alltså inte automat. Väldigt svårt att förklara men det har inte vart så tidigare. Jag har sökt som en galning men lyckas inte hitta någon mer med detta problem utom en med en v70 d5; se nedan länk.
Han har även lagt ut ett klipp för att illustrera, min beter sig liknande, se klipp:



http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Någon som har någon idé
Ringde Volvo och de kände inte igen fenomenet.
av Rille66
#1238472
Henke55 skrev:Hej!
Jag har en Volvo V60 DRIVe (D2) -2012. Nu den senaste veckan har den börjat bete sig konstigt. När jag kör på 2,3,4,5 och trycker ner kopplingen så sjunker varvmätaren några 1000 varv och stannar upp där ca 3 sekunder innan den går ner till tomgångsvarv, kan ex, vara om jag växlar vid 2000 varv så går den ner till ca 1600 och stannar, Tidigare har den gått ner mot tomgångsvarv direkt utan detta stopp på vägen. Bilen är manuell alltså inte automat. Väldigt svårt att förklara men det har inte vart så tidigare. Jag har sökt som en galning men lyckas inte hitta någon mer med detta problem utom en med en v70 d5; se nedan länk.
Han har även lagt ut ett klipp för att illustrera, min beter sig liknande, se klipp:



http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Någon som har någon idé
Ringde Volvo och de kände inte igen fenomenet.
Det ska väl vara så, den ska möta upp med rätt varvtal när nästa växel läggs i !

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
av Henke55
#1238475
Läste att någon mer menade att det skulle vara så.
Men det konstiga är att det inte varit så tidigare? förvisso köpte jag bilen i höstas och det har varit kallt hela tiden, kan det vara skillnad att den inte gör det när det är kallt?
av Rille66
#1238477
Henke55 skrev:Läste att någon mer menade att det skulle vara så.
Men det konstiga är att det inte varit så tidigare? förvisso köpte jag bilen i höstas och det har varit kallt hela tiden, kan det vara skillnad att den inte gör det när det är kallt?
Jag hade en v70 årsmodell 2013 manuell och den mötte upp med rätt varvtal när jag växlade.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
av Rille66
#1238478
Henke55 skrev:Läste att någon mer menade att det skulle vara så.
Men det konstiga är att det inte varit så tidigare? förvisso köpte jag bilen i höstas och det har varit kallt hela tiden, kan det vara skillnad att den inte gör det när det är kallt?
Borde väl även göra det när det är kallt !

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
#1238548
Henke55 skrev:Då torde det vara så att det snarare varit knas när varvtalet sjunkit och inte legat kvar när jag växlat.
Jag har upplevt att den inte gör det när man inte går upp i varv, annars gör den så oavsett varm eller kall. Kan du ha ändrat på körstil? testa att gasa upp långsamt och växla lite innan 2000 varv och se om den beter sig som innan.

Annars är det ett helt normalt beteende :D

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]