- sön 11 mar 2018, 15:34
#1238178
För det första behöver jag spy lite galla över denna bakluckekonstruktion. Varför i hela fridens namn kan man inte komma åt låskista, mikrobrytare och kablage UTAN att behöva förstöra klädseln/interiören när en lucka gått i baklås!? Känns rent idiotiskt, av inte bara praktiska, men också säkerhetsmässiga skäl, eller?
Hur som helst. Som sagt har bakluckan har gått i baklås, detta har säkert ej ev läsare missat. Den började krångla genom att endast gå att öppna utifrån med hela bilen i låst läge, och med nyckeln i fickan, för att landa där vi är idag. Jag vill inte förstöra klädseln, men har lyckats bända upp den tillräckligt för att kunna se hur det ser ut innanför, men jäkligt besvärligt att göra något, även om det går. Jag misstänker att det är en kabel som pajat från mikrobrytaren till vart nu den än tar vägen... och det är just det som är frågan, vart tar den sen vägen för att kunna mäta någon form av motstånd av dem? Det är ju lite svårt att se med klädseln kvar, så är där jag står nu.. Eller att alternativt försöka kapa torx skruvarna (2st) som sitter skruvade i var sin sida av luckan och få lite mer yta och insyn på kablarna den vägen..
Blev lite långt detta.. men kan tillägga att jag ändå tror att någon form av ström tar sig till mikrobrytaren, då man kan höra ett svagt ljud när man försöker öppna via knappen på instrumentbrädan, samt att ljusen till regplåten lyser.
Hoppas någon orkar förbarma sig över en frustrerad lekman inom detta område och kan tipsa.
Erik
Hur som helst. Som sagt har bakluckan har gått i baklås, detta har säkert ej ev läsare missat. Den började krångla genom att endast gå att öppna utifrån med hela bilen i låst läge, och med nyckeln i fickan, för att landa där vi är idag. Jag vill inte förstöra klädseln, men har lyckats bända upp den tillräckligt för att kunna se hur det ser ut innanför, men jäkligt besvärligt att göra något, även om det går. Jag misstänker att det är en kabel som pajat från mikrobrytaren till vart nu den än tar vägen... och det är just det som är frågan, vart tar den sen vägen för att kunna mäta någon form av motstånd av dem? Det är ju lite svårt att se med klädseln kvar, så är där jag står nu.. Eller att alternativt försöka kapa torx skruvarna (2st) som sitter skruvade i var sin sida av luckan och få lite mer yta och insyn på kablarna den vägen..
Blev lite långt detta.. men kan tillägga att jag ändå tror att någon form av ström tar sig till mikrobrytaren, då man kan höra ett svagt ljud när man försöker öppna via knappen på instrumentbrädan, samt att ljusen till regplåten lyser.
Hoppas någon orkar förbarma sig över en frustrerad lekman inom detta område och kan tipsa.
Erik
Mekarnovis som lärt sig av sina misstag på följande bilar i garaget.
XC60 -09
Mercedes S 500 L (w140)
Ford focus DNW -00
XC60 -09
Mercedes S 500 L (w140)
Ford focus DNW -00