Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tonytwist
#1238178
För det första behöver jag spy lite galla över denna bakluckekonstruktion. Varför i hela fridens namn kan man inte komma åt låskista, mikrobrytare och kablage UTAN att behöva förstöra klädseln/interiören när en lucka gått i baklås!? Känns rent idiotiskt, av inte bara praktiska, men också säkerhetsmässiga skäl, eller?

Hur som helst. Som sagt har bakluckan har gått i baklås, detta har säkert ej ev läsare missat. Den började krångla genom att endast gå att öppna utifrån med hela bilen i låst läge, och med nyckeln i fickan, för att landa där vi är idag. Jag vill inte förstöra klädseln, men har lyckats bända upp den tillräckligt för att kunna se hur det ser ut innanför, men jäkligt besvärligt att göra något, även om det går. Jag misstänker att det är en kabel som pajat från mikrobrytaren till vart nu den än tar vägen... och det är just det som är frågan, vart tar den sen vägen för att kunna mäta någon form av motstånd av dem? Det är ju lite svårt att se med klädseln kvar, så är där jag står nu.. Eller att alternativt försöka kapa torx skruvarna (2st) som sitter skruvade i var sin sida av luckan och få lite mer yta och insyn på kablarna den vägen..

Blev lite långt detta.. men kan tillägga att jag ändå tror att någon form av ström tar sig till mikrobrytaren, då man kan höra ett svagt ljud när man försöker öppna via knappen på instrumentbrädan, samt att ljusen till regplåten lyser.

Hoppas någon orkar förbarma sig över en frustrerad lekman inom detta område och kan tipsa.

Erik
Användarvisningsbild
av Derank
#1238187
Lite osäker på hur det ser ut på XC60 men på V70 är det en märkning i plasten på låskistan som man kommer åt om man lägger sig i bagaget, tar en borr och gör hål i plasten på låskistan, sedan kan du öppna den genom att peta in ett smalt dorn el liknande i hålet.

Inte en verkstaden kände till det.

http://www.forumbilder.se/EAMTJ/img-0007

bild på hålet i låskolven
Användarvisningsbild
av Derank
#1238188
Det går även att strömsätta låset , mins dok inte färgen på kabeln och jag hittar inte igen tråden där jag hade lagt upp bilder från V70in
#1238252
Ok. Det här är det enda jag kan se vid luckans nedre del.
IMG_3378.jpg
brytare och nedersta delen av lucka
IMG_3378.jpg (1.09 MiB) Visad 1845 gånger
Dessutom är alla kablar svarta, utom den näst längst till vänster, som har en orange stripe längs med sig. Så svårt att veta vilken av dem som ger ström till kistan? och hur skulle man isåf strömsätta om man ändå lyckas lokalisera rätt kabel?
#1238275
Snyggt hittat! Jag har letat, men lite för dåligt tydligen. Ska försöka mig på det imorgon! Återkommer med resultat. Tack så länge.
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]