Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1237465
Som topic, funkar det med 9x20" på en V60 -2013? Eller man får problem med att det tar i skärmarna vid full bil? Är det något särskilt ET man i sådant fall behöver hålla sig till?
Tänkte 235/30 20" däck, men rekommendationen från någon handlare var 245/30 20". Tror att det förstnämnda är närmast original rullomkrets dock.
av Henkan
#1237480
Ingen av dimensionerna klarar minimum lastindex som din bil ska ha, tror det ska vara 95 på en T6 AWD. Den första dimensionen är på 88 och den andra på 90. Det finns något enstaka kinadäck som skulle kunna funka men det skulle jag inte montera på någon bil. Du måste upp på Polestardimension 245/35-20.

Titta på infosite.se
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1237503
Följdfrågan blir då, vad har det för praktisk betydelse? Ser att de flesta däckshoppar online säljer däck för lågt belastningsindex till bilen ifråga så det verkar inte vara så nogräknat från flera håll tydligen.
av Henkan
#1237516
Verkmästarn skrev:Följdfrågan blir då, vad har det för praktisk betydelse? Ser att de flesta däckshoppar online säljer däck för lågt belastningsindex till bilen ifråga så det verkar inte vara så nogräknat från flera håll tydligen.
Däck med för lågt lastindex håller inte för bilens vikt och riskerar att gå sönder. Har du lagt en massa pengar på att köpa en T6 AWD bör du nog följa rekommendationerna från Volvo och köpa däck som håller för bilen.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1237520
Jag säger inte emot dig. Ville bara veta vad man/folk riskerar genom att välja ett däck med för lågt belastningsindex.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1237549
Mccartney skrev:Varför vill du ha ett däck som tål lägre belastning?
Frågar du mig så har jag inte uttryckt att jag vill ha ett däck med lägre belastning. Jag har bara frågat om man kan köra med 9x20 fälgar på V60, varpå Henkan påpekade att det inte finns däck i dimensionerna jag var intresserad av med korrekt belastningsindex.

Men grundfrågan kvarstår, kan man köra med 9x20 fälg utan att det tar i?
av dannesk
#1237612
Man måste väl ha styrutslagsbegränsare redan med typ 8x18 så 9x20 blir nog problematiskt. 8x20 borde ju funka annars.
av least
#1238376
Lastindex, glöm inte att bilen påverkas av G-krafter vid "rolig" körning. Tung bil som blir relativt sett tyngre, kombinerat med svaga däck är inte en rolig kombination.

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]