Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1237187
Köpte en ny V60 T3 med VOC men sa att jag även ville ha elektrisk motorvärmare också. Inga problem skulle det vara men närmare leverans blev det stopp. VOC tillsammans med elvärmare ska inte vara möjligt på nyare bensinmotorer säger Volvo. Varför ? Det är väl två helt olika värmelösningar? Volvo har ju lyckats förut med kombon. Vad är skillnaden nu? Svepskäl för att sälja fler VOC?
#1237189
elektrisk motorvärmare är ju bara en slangvärmare, åk til nån anna kanske och montera den, förstår inte varför det inte skulle gå, vad har VOC med det hela att göra?
#1237285
Som Derank säger så har inte VOC med detta att göra så välj bränslevärmare (och VOC) och installera elvärmare efteråt hos annan firma. Mekonomen tog t.ex 4995kr för komplett montage med Defa för några veckor sedan.

Jag tror det är bränslevärmaren som de säger inte går att kombinera med elektrisk värmare på bensinmotorerna då den sitter i vänster hjulhus där intagskabeln normat sitter men uttaget går att placera på andra ställen. Vet dom som har både bränslevärmare samt elvärmare utan problem.
#1237328
Kan inte uttala mig angående v60 men när jag söker på min volvo v70-11, så säger den också att jag inte kan kombinera volvos laddare med elektrisk motorvärmare men jag har allt som går att koppla samman.. Volvos aka calix kupéuttag&elektrisk motorvärmare samt bränslevärmaren är kopplade i min bil och har fungerat i 8år+
#1237627
Har en my -17 v60 cc T5 FWD med både el o bensinvärmare... kanske inte underlättar men e väl samma block på vea motor eller??? Dogfight
#1237642
PNTJonte: Här nämns både Calix och Defa i tråden. Två stora fabrikat på området. Deras kontakter i dom olika enheterna passar inte ihop med varandra, så när man väljer fabrikat så får man hålla sig till det fabrikatet för framtiden. Calix och Volvo är samma sak. Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn och enheterna passar ihop.
Nu är det ingen "katastrof om man skulle välja fel". Dom båda fabrikaten Calix och Defa konkurrerar med varandra och har i stort sett samma utbud på sitt produktprogram.
Här har redan några "vittnat" om att det går att installera batteriladdare ihop med annan utrustning och det finns även flera trådar om detta på forumet, så ge inte upp! Det finns säkert en lösning även om Volvo inte tycker det.
#1239432
När jag frågade Volvocars usla support(enligt tidigare erf) så säger de till svars bara pga teknisk lösning är detta inte möjligt. Jag ber att få svar på vad det tekniska innebär. Men det är en vecka sedan nu.
Pratade med Calix support o de hade löst en motorvärmare på en T5 påstår de. De skulle även i veckan få ett gäng bilar från Bilia att testa produkter på och skulle kolla om min modell fanns. Annars skulle de kunna utvärdera och se pm en lösning finns på sikt.
Mailade även Defa som efter de fått mina biluppgifter säger att modell 413722 ska funka.
Jaaa.. vad vet man och vilka garantier lämnar Volvo om man skulle chansa. Finns det krav från Volvo angående krav på tillverkare vid eftermontering?
#1239586
PNTJonte skrev:Dogfight - har du låtit Volvo monterat elektriska värmaren ?
Ja var på Brandts i Vänersborg. Har både bensinvärmare och elvärmare med kupé uttag o batteriladdare. Använder bensinvärmaren hemma o el värmaren på jobbet om jag lyckas få rätt parkeringsplats. (finns bara 11 st) bara två mil till jobbet.
Dogfight

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]