Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsstockholm
#1236400
Har en V60 D4. Tycker den har dålig väghållning. När man styr in i kurva så reagerar inte bilen först utan det tar en stund innan den reagerar. Hjulen kan också hoppa och fara tex när man drar på. Känns som chassit inte är dimensionerat för den starka motorn. Vad är era råd ni som kan Volvo? Vilka komponenter bör man byta?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1236401
nilsstockholm skrev:Har en V60 D4. Tycker den har dålig väghållning. När man styr in i kurva så reagerar inte bilen först utan det tar en stund innan den reagerar. Hjulen kan också hoppa och fara tex när man drar på. Känns som chassit inte är dimensionerat för den starka motorn. Vad är era råd ni som kan Volvo? Vilka komponenter bör man byta?
Upplevde min på samma sätt. Den var lite som en känguru...
Hela upphängningen kändes för vek i relation till den tyngd som ska hållas upp, framdörallt när vägen svänger.
Jag bytte till Polestar Performance Chassi, dvs nya dämpare, fjädrar och fjäderbensstag. Nu ligger bilen som klistrad, lite som en go-cart. Den går att pressa betydligt mer utan att den ska hoppa ut i spenaten när vägen svänger :-)-)
Användarvisningsbild
av Dex
#1236462
nilsstockholm skrev:Har en V60 D4. Tycker den har dålig väghållning. När man styr in i kurva så reagerar inte bilen först utan det tar en stund innan den reagerar. Hjulen kan också hoppa och fara tex när man drar på. Känns som chassit inte är dimensionerat för den starka motorn. Vad är era råd ni som kan Volvo? Vilka komponenter bör man byta?
Billigast är nog att byta ut ballong däcken till profil 45-50. :lol:
Ännu styvare med Run flat däck.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1236467
Dex skrev:
nilsstockholm skrev:Har en V60 D4. Tycker den har dålig väghållning. När man styr in i kurva så reagerar inte bilen först utan det tar en stund innan den reagerar. Hjulen kan också hoppa och fara tex när man drar på. Känns som chassit inte är dimensionerat för den starka motorn. Vad är era råd ni som kan Volvo? Vilka komponenter bör man byta?
Billigast är nog att byta ut ballong däcken till profil 45-50. :lol:
Ännu styvare med Run flat däck.
Nu vet jag inte vad TS har för däck/fälgar, men min "hoppade hit å dit" trots 40-profil.
av nilsstockholm
#1236594
Det är inte däcken, har andra bilar med samma dimension på däcken som ligger stadigt. Fjohan82, hur svänger din bil in i kurvor, svarar den bättre på rattutslag?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1236595
nilsstockholm skrev:Det är inte däcken, har andra bilar med samma dimension på däcken som ligger stadigt. Fjohan82, hur svänger din bil in i kurvor, svarar den bättre på rattutslag?
Vinterdäck är ju mjukare och jag har bara haft detta monterat i drygt en vecka, men jag tycker den känns bättre än innan.
Den följer direkt efter hur jag vrider på ratten, inte lika "släpande" som innan... Med stabilare sommardäck bör det bli än bättre.
Det går att gasa sig igenom kurvor, innan började hela bilen luta när det går undan...
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1236617
nilsstockholm skrev:Det är inte däcken, har andra bilar med samma dimension på däcken som ligger stadigt. Fjohan82, hur svänger din bil in i kurvor, svarar den bättre på rattutslag?
Om man vill öka instyrningen så behöver man styva upp bilen i roll, så styvare hämmare kan räcka.

.
av nilsstockholm
#1236637
ThomasT skrev:
nilsstockholm skrev:Det är inte däcken, har andra bilar med samma dimension på däcken som ligger stadigt. Fjohan82, hur svänger din bil in i kurvor, svarar den bättre på rattutslag?
Om man vill öka instyrningen så behöver man styva upp bilen i roll, så styvare hämmare kan räcka.

.
Finns det styvare krängningshämmare som tillbehör?
av mikebike
#1236672
Jag känner inte riktigt igen detta, men jag har ju en R-Design.
Med 329 hkr och 480 Nm, apropå "den starka motorn". 8)
Användarvisningsbild
av kristianmann
#1236683
nilsstockholm skrev:
ThomasT skrev:
nilsstockholm skrev:Det är inte däcken, har andra bilar med samma dimension på däcken som ligger stadigt. Fjohan82, hur svänger din bil in i kurvor, svarar den bättre på rattutslag?
Om man vill öka instyrningen så behöver man styva upp bilen i roll, så styvare hämmare kan räcka.

.
Finns det styvare krängningshämmare som tillbehör?
Ja - IPD i USA har 25 mm krängningshämmare til bak. Har denne på min bil med Polestar chassis paket. Funkar hur bra som helst. 8)

Kör med 235/40-19 under vintern och har bare haft chassis paketet från Polestar monterat med dom hjulen och den går som på rails. Är mer än nöjd. :lol: Sitter med et smil på varje gång man har rastat bilen lite. :twisted: :roll:

Mvh,
Kristian

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]