Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1236773
Fy fasen så dåligt!! Trodde oxå att dessa fel var botade vid det här laget. För när man körde 850X70 fick man vara beredd. Inte ens mina gamla Turbo och R bilar fuktade olja.
Då vet jag vad jag ska göra när sommardäcken åker på. Det blir demontering av bogplasten för inspektion. Bilen har varken varnat om låg oljenivå eller gett några pölar. Men fuktar det får Rejmes fixa. Ska ligga på som en jakthund.
av III
#1236789
Det låter illavarslande. Oljeläckage på tidigare 850 var ju vanligt, sen har ju femmorna varit väldigt täta. Borde verkligen inte vara en fråga 2018. Hoppas det inte blir vanligt och att Volvo tar fullt ansvar.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1236791
Usch min gamla 850 och s60 femma läckte olja via packboxen, trodde man skulle slippa det nu.
av III
#1240460
joysam skrev:Det visade sig att det inte var packboxen.

Det var kolvkylningsventilen som hade skruvar ut sig lite med oljeläckage som följd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var ju skönt att det var ett enkelt fel och inte packboxarna. Men vad tusan gör den ventilen och hur? Var sitter den?
av joysam
#1240464
Om jag förstod det hela rätt så sitter ventilen strax ovanför vevaxeln på kamremssidan.

När bilen går hårdare och det behövs mer oljekylning så öppnar ventilen och ändrar oljeflödet i motorblocket.

Ungefär så fick jag det hela förklarat för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av joysam
#1240465
Om jag förstod det hela rätt så sitter ventilen strax ovanför vevaxeln på kamremssidan.

När bilen går hårdare och det behövs mer oljekylning av kolvarna så öppnar ventilen och ändrar oljeflödet så att olja sprutas ut på kolvarna för förbättrad kylning.

Ungefär så fick jag det hela förklarat för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]