Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jofeme
#1235157
Hej!
Köpte en V60 D2 nyligen och jag har ett missljud i motorn som kommer vid gaspådrag. Det hörs inte vad jag kan höra vid tomgång utan när jag ger gas. Mest hörs det mellan 40-80 km/h och låter då som ett ljust ”kvittrande ljud” när man gasar och så fort man släpper gasen tystnar det. Bilen har bara gått 3500 mil så spridarna kan väl knappast vara slut eller igensatta? På bilfirman jag köpte den på nollade man parametrarna och gjorde en ny inlärning på motorn utan att det hjälpte. Kan det vara en läckande spridare? Har provat att stänga av AC när jag kör om det skulle vara kompressorn eller så men det låter likadant. Har även provat en annan D2 från samma år och där hör jag inte detta ljudet. Någon som varit ute för något liknande?? Mvh Peter
av matis1995
#1238553
Jofeme skrev:Hej!
Köpte en V60 D2 nyligen och jag har ett missljud i motorn som kommer vid gaspådrag. Det hörs inte vad jag kan höra vid tomgång utan när jag ger gas. Mest hörs det mellan 40-80 km/h och låter då som ett ljust ”kvittrande ljud” när man gasar och så fort man släpper gasen tystnar det. Bilen har bara gått 3500 mil så spridarna kan väl knappast vara slut eller igensatta? På bilfirman jag köpte den på nollade man parametrarna och gjorde en ny inlärning på motorn utan att det hjälpte. Kan det vara en läckande spridare? Har provat att stänga av AC när jag kör om det skulle vara kompressorn eller så men det låter likadant. Har även provat en annan D2 från samma år och där hör jag inte detta ljudet. Någon som varit ute för något liknande?? Mvh Peter
Tjenare!

Jag har samma fenomen på min V60 D3 2012. Jag upptäckte det efter att jag köpt bilen och hade en tekniker med mig från Volvo på en lite provtur. Han sa att detta inte är något att oroa sig för. Har även hört detta på andra bilar, och kommit fram till att det låter olika i olika bilar :wink:

Om du ändå är orolig rekommenderar jag att du kollar med en Tekniker från Volvo om han/hon kan åka med. För mig var det kostnadsfritt och man fick ett utlåtande av någon kunnig :)

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]