Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorahell
#1233771
Är det någon mer än jag som har problem med lukt typ oförbrända avgaser in i kupèn. Kommer in med jämna mellanrum och vid olika tillfällen.
Vet att det kommer från dieselvärmaren och att dess avgaser leds ut i hjulhuset.
Har haft bilen på Volvo verkstad och de har kollat och provtryckt systemet och säger att de inte hittar något fel.
Enligt text på AO-specifikation så står det att man konstaterat avgaslukt från värmare i hybridläge. I nästa mening skriver man att "symptomen är en egenskap".
Ni som haft problem har ni fått det åtgärdat och vad är gjort?
#1233804
Jag hade min XC60 D5 -09 på service både hos Bilia och Webastocenter för att åtgärda detta, dagen efter att Webastocenter förklarat att det var normalt sålde jag bilen.
Aldrig mer diesel. Hade det funnits en V60 T6 TE hade jag köpt en sådan, jag tycker D6 går alldeles underbart, men...
Användarvisningsbild
av joel80
#1233922
Stäng av autovärme så slipper du ha brännaren elda diesel i tid och otid. Behöver du den verkligen nån gång kan du starta den manuellt via "direkstart" eller via appen innan om du haft bilen i utomhusläge.
#1233951
joel80 skrev:Stäng av autovärme så slipper du ha brännaren elda diesel i tid och otid. Behöver du den verkligen nån gång kan du starta den manuellt via "direkstart" eller via appen innan om du haft bilen i utomhusläge.
Om det går, det gick inte på min XC60 -09.
D.v.s. man stänger av funktionen att värmaren startar under färd, men inte att den startar vid kallstart.

Dessutom vill man ju använda värmaren ibland.....

Min nuvarande bil luktar inte alls.
Användarvisningsbild
av joel80
#1234082
Jag har en V60 D5 TE och har gjort så... inte för att jag haft problem med lukten, utan mer för att jag inte gillar att den startar hela tiden.

Ändrar till utmomhus ibland när det är riktigt kallt och drar igång dieselvärmare manuellt (via appen eller direkt i bilen).

Oftast räcker dock den elektriska värmaren, sätesvärmen och rattvärmen för att man ska må rätt gott när man kör.
Elektriska värmaren får man komma ihåg att starta i tid om det är lite frost på rutorna, tar längre tid för att värma upp kupén och smälta isen på rutorna, men det funkar.
#1234135
Jag brukar starta värmaren en stund innan jag åker iväg och stänger av den i hastigheter 70km/h eller snabbare för att slippa lukten. Värmaren går även bra att stänga när man parkerat och stängt av så inte kupéfläkten drar in värmaren avgaser.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]