Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1233626
Någon mer som upplever att de yttre handtagen på V60 inte alltid "vill vara med" när det är blött och kallt?

Har tidigare, vid något tillfälle, inte lyckats låsa med touch-funktionen när det är minusgrader.
Idag när jag skulle köra hem gick det inte att låsa upp med keyless på förardörren. Det hände inget, hur jag än gjorde. Däremot fungerande vänster bakdörr utan problem.

Hemma står bilen alltid i garage, då fungerar allt utan problem.
Kan det vara "något tekniskt fel" inne i handtaget så jag ska kräva att det byts på garantin?
#1233638
p1ngwin skrev:Brukar inte uppleva det som du säger men ett problem däremot är tex om man tvättar bilen och spolar vid dörrhandtagen så låser den och öppnar sig hur många gånger som helst det är lite retfullt, då är det väldigt känsligt. Något du upplevt? :)
Ja då blinkar bilen och speglarna viks ut och i. För att slippa detta låter jag nyckeln ligga kvar i bilen, den låser sig inte med nycken kvar inne.
Vill man vara safe har man mobilen utanför bilen.
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1233642
fjohan82 skrev:
p1ngwin skrev:Brukar inte uppleva det som du säger men ett problem däremot är tex om man tvättar bilen och spolar vid dörrhandtagen så låser den och öppnar sig hur många gånger som helst det är lite retfullt, då är det väldigt känsligt. Något du upplevt? :)
Ja då blinkar bilen och speglarna viks ut och i. För att slippa detta låter jag nyckeln ligga kvar i bilen, den låser sig inte med nycken kvar inne.
Vill man vara safe har man mobilen utanför bilen.
Ja de är ju sant, men att det är så känsligt för vatten :D vet inte hur den känner av att den ska öppna och låsa?
#1233755
Har exakt samma på min V60, även på min så brukar det fungera att låsa med bakdörren istället. Har funderat på att lämna in den innan garantin går ut men det fugnerar säkert perfekt hos verkstan så jag ids inte krånga med det...
#1233757
Intressant att jag inte är ensam om detta fenomen.
Ska lyfta det med mecken på torsdag när bilen är inne för dragmontage och PPC-montering.
Känns spontant som något inne i handtaget (borde väl sitta sensorer?) som inte känner av handen när det är vatten, smuts eller is på handtaget.
Finns det ingen fix får man väl leva med det, bilen är ju brukbar, även om det inte är så kul på en relativt ny bil...
av Marbas
#1233785
Vet inte om det är samma problem men ett ”standard fel” på dessa keyless dörrar är att de fungerar dåligt. På min S60 MY14 har jag fått byta alla fyra handtagen / kablage. Går på goodwill om man gör det innan bilen är 4 år.

Jag var också fundersam om verkstaden kunde återskapa felet men det var inga problem för mig i alla fall.

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]