Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1234624
Flesta ?? Första gången jag hör om Polestar tjatet är på detta forum !
Dom jag känner bryr sig inte om det så länge bilen inte är ny med garantier !
Dom jag känner säger rätt ut att trim är trim oavsett vem det kommer ifrån
av III
#1234635
Provocative77 skrev:
intruder1400 skrev:
sweborn skrev:Tycker ni missar lite av Polestars fördel. När man med ett annat trim behöver ljuga (man skriver inte direkt i annonsen att den rullat chiptrimmad av tredje part) vid försäljningen kan man med Polestar istället annonsera ut en bil med en motor motsvarande D5, dvs. andrahandsvärdet ökar istället för minskar.
Där hänger inte jag med !
Oavsett trim så ryggar jag iallafall ! Vem betalar mer för en bil med Polestar eller något trim överhuvud taget ?
Köper jag en nyare bil ska den vara original inget annat men med 10,000mil eller över har ingen betydelse om den är väl servad
Skulle vilja säga, de flesta.
Även om just du inte går igång att bilen är Polestaroptimerad så gör de flesta det.
Du kanske märker hur jag skriver.
Att sälja en trimmad bil för några 100 000kr är svårt men när den är optimerad så köar köparna.
Nja, jag skulle definitivt inte köpa trimmad bil. Tveksamt jag skulle köpa en polestaroptimerad heller. Beror på vilket förtroende jag får för ägaren och syftet med optimeringen. Är valet mellan två likadana bilar och den ena optimerad så väljer jag absolut standardbilen.
av dannesk
#1234737
intruder1400 skrev:Hur tänker du nu ? All trim ökar belastningen av motor oavasett vem som gör den !
Tänk efter nu ! D3an ! Läs o lär om Polestar , först trimma dom inte D3an ! Nu funkar det skit bra ? Gamla D4 o D5 an samma motor o låda men dom skiljer på trimmen ????
Har själv Polestar i min bil men pga garantier vilket jag personligen har givit min åsikt till Volvo om deras lurendrej
Citat ifrån Polestar:
"Teknologin har utvecklats av Polestar tillsammans med Volvo.... I produktutvecklingen har Polestar noggrant arbetat inom gränserna för vad alla komponenterna i bilen kan klara av och anpassat uppdateringen efter det. Därför kan du få ut mer av din Volvo och samtidigt bibehålla den kvalitets- och säkerhetsnivå som du är van vid och ha ett fortsatt problemfritt bilägande."

Vad tycker du jag ska lära mig om Polestar du som vet och vad surrar du om för Volvo lurendrejerier?

Alla får själv välja vad man vill göra med sin bil och är man ute efter en trimprogramvara som ger 276HK och 540 NM så får man väl välja det eller så väljer man en Polestar optimering som inte påverkar slitaget i hårdvaran utanför Volvos specar, bilen förblir godkänd av Volvo, slipper överskriven programvara vid servicear, fortfarande godkänd av försäkringsbolagens motorskadegaranti och inte påverkar utsläppnivåerna osv.

En optimerad D4 AWD får inget högre slitage än en D5 AWD då det är samma hårdvara. Dessutom tar det normalt längre tid för att släppa en Polestar optimering till en ny motormodell osv. eftersom den ska utprovas och godkännas av bl.a Volvo för att säkerställa 100% funktion, overheadkostnaden är betydligt högre för Volvo/Polestar som måste kunna garantera funktionen samt lämna fulla garantier under en lång tid. Upptäcks en optimering med en annan programvara än Polestar vid en motor/drivlineskada så tar Volvo och försäkringsbolagen avstånd direkt och du som kund har bevisbördan att skadan inte uppkommit genom den ökade effekten eller programvaran.

BSR m.fl lämnar ju knappt garantier och har en lång kravlista med massa kryphål och tolkningar för att ens slippa ta en skada. Se här som ex:
https://sv.bsr.se/las-mer/maskingaranti
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av dannesk
#1234756
intruder1400 skrev:Men läs själv så förstår du !
5cyl D4an får 215 o 5cyl D5an får 230 o det är samma motor år 2014 ! Jag ser inget normalt i det !
D4 AWD är en lägre specad motor original och D5 AWD en högre specad (även försäkring och skattemässigt) därav skillnaden vid optimering annars så skulle D5an inte behöva finnas. Precis samma med VAGs 2.0 140 och 170Hk dieslar. Varför köpte du inte en D5 ifall detta är ett stort problem? BSR & RIca har också effektskillnader på D4 och D5.
Användarvisningsbild
av snepo
#1234777
Löjligt Man kan köra ihjäl en originalmotor lika väl som en optimerad motor. Allt beror på hur man kör och servar sin bil. Trimmad eller inte. jag har kört fyra bilar,olika märken. Olika firmor. Chippade min S80 T6 -99 vid 28000 mil. Bytte bort den vid 32000 mil. Utan problem. Sedan Skoda diesel . Saab 9-5 Aero. Volvo S80 2,4 D. Jaguar xf 3,0 D. Mycket beror nog på brukaren
#1234780
dannesk skrev:
intruder1400 skrev:Men läs själv så förstår du !
5cyl D4an får 215 o 5cyl D5an får 230 o det är samma motor år 2014 ! Jag ser inget normalt i det !
D4 AWD är en lägre specad motor original och D5 AWD en högre specad (även försäkring och skattemässigt) därav skillnaden vid optimering annars så skulle D5an inte behöva finnas. Precis samma med VAGs 2.0 140 och 170Hk dieslar. Varför köpte du inte en D5 ifall detta är ett stort problem? BSR & RIca har också effektskillnader på D4 och D5.
Bsr kör samma ! 245 eller 282 på D4 o D5 ! Tror Rica kör samma oxså
av dannesk
#1234786
intruder1400 skrev:Bsr kör samma ! 245 eller 282 på D4 o D5 ! Tror Rica kör samma oxså
Oavsett, dom har inget garantiåtagande eller helbilsgodkännande att ta hänsyn till som Volvo/Polestar har. Trimma hur mycket du själv vill, så vad är problemet om du inte bryr dig om detta?
#1234788
dannesk skrev:
intruder1400 skrev:Bsr kör samma ! 245 eller 282 på D4 o D5 ! Tror Rica kör samma oxså
Oavsett, dom har inget garantiåtagande eller helbilsgodkännande att ta hänsyn till som Volvo/Polestar har. Trimma hur mycket du själv vill, så vad är problemet om du inte bryr dig om detta?
Du har inte tydligen läst vad jag har skrivit Ny bil = givet Polestar ! Gammal bil inget o brysig

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]