Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1234460
intruder1400 skrev:
sweborn skrev:Tycker ni missar lite av Polestars fördel. När man med ett annat trim behöver ljuga (man skriver inte direkt i annonsen att den rullat chiptrimmad av tredje part) vid försäljningen kan man med Polestar istället annonsera ut en bil med en motor motsvarande D5, dvs. andrahandsvärdet ökar istället för minskar.
Där hänger inte jag med !
Oavsett trim så ryggar jag iallafall ! Vem betalar mer för en bil med Polestar eller något trim överhuvud taget ?
Köper jag en nyare bil ska den vara original inget annat men med 10,000mil eller över har ingen betydelse om den är väl servad
Jag skulle inte rygga för en bil med polestar (även om jag inte skulle dra det så långt som att säga att det ökar värdet för min del), men däremot skulle jag inte köpa en bil med något annat trim.
#1234469
grålle1 skrev: Jag skulle inte rygga för en bil med polestar (även om jag inte skulle dra det så långt som att säga att det ökar värdet för min del), men däremot skulle jag inte köpa en bil med något annat trim.
Håller med, tänker likadant.
av dannesk
#1234515
intruder1400 skrev:Där hänger inte jag med !
Oavsett trim så ryggar jag iallafall ! Vem betalar mer för en bil med Polestar eller något trim överhuvud taget ?
Köper jag en nyare bil ska den vara original inget annat men med 10,000mil eller över har ingen betydelse om den är väl servad
En bil med Polestar är garanterad att fungera utan ökat slitage därav den inte alltför stora effektökningen. Det är mer en motoroptimering än rent trim. Dessutom så gäller alla garantier som vanligt samt goodwill och motorskadeförsäkringar, det gör det inte med BSR, Autotech m.m. som dessutom riskeras att skrivas över när de gör programuppdateringar på Volvo vid service.
#1234589
dannesk skrev:
intruder1400 skrev:Där hänger inte jag med !
Oavsett trim så ryggar jag iallafall ! Vem betalar mer för en bil med Polestar eller något trim överhuvud taget ?
Köper jag en nyare bil ska den vara original inget annat men med 10,000mil eller över har ingen betydelse om den är väl servad
En bil med Polestar är garanterad att fungera utan ökat slitage därav den inte alltför stora effektökningen. Det är mer en motoroptimering än rent trim. Dessutom så gäller alla garantier som vanligt samt goodwill och motorskadeförsäkringar, det gör det inte med BSR, Autotech m.m. som dessutom riskeras att skrivas över när de gör programuppdateringar på Volvo vid service.
Hur tänker du nu ? All trim ökar belastningen av motor oavasett vem som gör den !
Tänk efter nu ! D3an ! Läs o lär om Polestar , först trimma dom inte D3an ! Nu funkar det skit bra ? Gamla D4 o D5 an samma motor o låda men dom skiljer på trimmen ????
Har själv Polestar i min bil men pga garantier vilket jag personligen har givit min åsikt till Volvo om deras lurendrej
#1234618
intruder1400 skrev:
sweborn skrev:Tycker ni missar lite av Polestars fördel. När man med ett annat trim behöver ljuga (man skriver inte direkt i annonsen att den rullat chiptrimmad av tredje part) vid försäljningen kan man med Polestar istället annonsera ut en bil med en motor motsvarande D5, dvs. andrahandsvärdet ökar istället för minskar.
Där hänger inte jag med !
Oavsett trim så ryggar jag iallafall ! Vem betalar mer för en bil med Polestar eller något trim överhuvud taget ?
Köper jag en nyare bil ska den vara original inget annat men med 10,000mil eller över har ingen betydelse om den är väl servad
Skulle vilja säga, de flesta.
Även om just du inte går igång att bilen är Polestaroptimerad så gör de flesta det.
Du kanske märker hur jag skriver.
Att sälja en trimmad bil för några 100 000kr är svårt men när den är optimerad så köar köparna.
#1234624
Flesta ?? Första gången jag hör om Polestar tjatet är på detta forum !
Dom jag känner bryr sig inte om det så länge bilen inte är ny med garantier !
Dom jag känner säger rätt ut att trim är trim oavsett vem det kommer ifrån
av III
#1234635
Provocative77 skrev:
intruder1400 skrev:
sweborn skrev:Tycker ni missar lite av Polestars fördel. När man med ett annat trim behöver ljuga (man skriver inte direkt i annonsen att den rullat chiptrimmad av tredje part) vid försäljningen kan man med Polestar istället annonsera ut en bil med en motor motsvarande D5, dvs. andrahandsvärdet ökar istället för minskar.
Där hänger inte jag med !
Oavsett trim så ryggar jag iallafall ! Vem betalar mer för en bil med Polestar eller något trim överhuvud taget ?
Köper jag en nyare bil ska den vara original inget annat men med 10,000mil eller över har ingen betydelse om den är väl servad
Skulle vilja säga, de flesta.
Även om just du inte går igång att bilen är Polestaroptimerad så gör de flesta det.
Du kanske märker hur jag skriver.
Att sälja en trimmad bil för några 100 000kr är svårt men när den är optimerad så köar köparna.
Nja, jag skulle definitivt inte köpa trimmad bil. Tveksamt jag skulle köpa en polestaroptimerad heller. Beror på vilket förtroende jag får för ägaren och syftet med optimeringen. Är valet mellan två likadana bilar och den ena optimerad så väljer jag absolut standardbilen.
av dannesk
#1234737
intruder1400 skrev:Hur tänker du nu ? All trim ökar belastningen av motor oavasett vem som gör den !
Tänk efter nu ! D3an ! Läs o lär om Polestar , först trimma dom inte D3an ! Nu funkar det skit bra ? Gamla D4 o D5 an samma motor o låda men dom skiljer på trimmen ????
Har själv Polestar i min bil men pga garantier vilket jag personligen har givit min åsikt till Volvo om deras lurendrej
Citat ifrån Polestar:
"Teknologin har utvecklats av Polestar tillsammans med Volvo.... I produktutvecklingen har Polestar noggrant arbetat inom gränserna för vad alla komponenterna i bilen kan klara av och anpassat uppdateringen efter det. Därför kan du få ut mer av din Volvo och samtidigt bibehålla den kvalitets- och säkerhetsnivå som du är van vid och ha ett fortsatt problemfritt bilägande."

Vad tycker du jag ska lära mig om Polestar du som vet och vad surrar du om för Volvo lurendrejerier?

Alla får själv välja vad man vill göra med sin bil och är man ute efter en trimprogramvara som ger 276HK och 540 NM så får man väl välja det eller så väljer man en Polestar optimering som inte påverkar slitaget i hårdvaran utanför Volvos specar, bilen förblir godkänd av Volvo, slipper överskriven programvara vid servicear, fortfarande godkänd av försäkringsbolagens motorskadegaranti och inte påverkar utsläppnivåerna osv.

En optimerad D4 AWD får inget högre slitage än en D5 AWD då det är samma hårdvara. Dessutom tar det normalt längre tid för att släppa en Polestar optimering till en ny motormodell osv. eftersom den ska utprovas och godkännas av bl.a Volvo för att säkerställa 100% funktion, overheadkostnaden är betydligt högre för Volvo/Polestar som måste kunna garantera funktionen samt lämna fulla garantier under en lång tid. Upptäcks en optimering med en annan programvara än Polestar vid en motor/drivlineskada så tar Volvo och försäkringsbolagen avstånd direkt och du som kund har bevisbördan att skadan inte uppkommit genom den ökade effekten eller programvaran.

BSR m.fl lämnar ju knappt garantier och har en lång kravlista med massa kryphål och tolkningar för att ens slippa ta en skada. Se här som ex:
https://sv.bsr.se/las-mer/maskingaranti
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av dannesk
#1234756
intruder1400 skrev:Men läs själv så förstår du !
5cyl D4an får 215 o 5cyl D5an får 230 o det är samma motor år 2014 ! Jag ser inget normalt i det !
D4 AWD är en lägre specad motor original och D5 AWD en högre specad (även försäkring och skattemässigt) därav skillnaden vid optimering annars så skulle D5an inte behöva finnas. Precis samma med VAGs 2.0 140 och 170Hk dieslar. Varför köpte du inte en D5 ifall detta är ett stort problem? BSR & RIca har också effektskillnader på D4 och D5.

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D