Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XC60Freak
#1233489
Hej alla Volvonördar!

Nu blev man äntligen ägare till en Begagnad fullservad 2011 XC60 Med Summon, Automat, Läder o det mesta i Elväg.... 16.000 Mil i Nyskick :)
Har några frågor innan jag hämtar upp bilen nästa vecka:

1. Motorn på 163 Hk Känns ok, men lite slö.... Lönar det sig att Chiptrimma? Eller sabbar man låda o sätter igen Dieselfiltret? ??:-/

2. Vad tar den i förbrukning på Landsvägskörning enligt egna VERKLIGA erfarenheter?

3. Några underhållstips eller annat att ge?

Stort tack för kommande råd!
Användarvisningsbild
av Derank
#1233499
XC60Freak skrev:Hej alla Volvonördar!

Nu blev man äntligen ägare till en Begagnad fullservad 2011 XC60 Med Summon, Automat, Läder o det mesta i Elväg.... 16.000 Mil i Nyskick :)
Har några frågor innan jag hämtar upp bilen nästa vecka:

1. Motorn på 163 Hk Känns ok, men lite slö.... Lönar det sig att Chiptrimma? Eller sabbar man låda o sätter igen Dieselfiltret? ??:-/

2. Vad tar den i förbrukning på Landsvägskörning enligt egna VERKLIGA erfarenheter?

3. Några underhållstips eller annat att ge?

Stort tack för kommande råd!
Blås in Rica då får du en ny bil.
#1233502
Håll utkik efter kampanjer på p-star optimeringarna, brukar väl komma för 6900:- under några månader om året?

Fast en 2011 med 16000 mil kanske du kan peta in RICA istället som jag tror alltid tar 6900:-
#1233509
Om du är orolig för växellåda och partikelfilter -- ta Polestar. Det du får är samma mjukvara som kommer till D5 som original. 225 hkr räcker långt, och är betydligt bättre än 163. Jag hade tidigare en XC70 D5 som jag aldrig optimerade. De 225 hkr som kom som standard räckte gott för mig.

Vill du ha mer effekt, och kan leva med större risk -- då finns det RICA, BSR etc. Personligen är mitt behov av effekt inte tillräckligt stort för att gå dit. Men vi är alla olika. :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
#1233543
XC60Freak skrev:Tack för fina tips. Aldrig hört talas om Rica, ska kika på det.

Är Rica bättre för fattiga :D ? Kunde inte hålla mig...
Hade RICA i en C30 D3. Den fick 201hk 451Nm och gick riktigt fint!
10 el 11000kr tror jag att ja fick betala. Tror inga "fattiga" väljer RICA.
BSR är oxå ett bra alternativ.
#1233644
Hade lätt valt Polestar som ger 225hk/460nm. Nästan 3 sekunder snabbare till 100 än original! Den mest prisvärda drivlinan att trimma med Polestar. :-)-)

Brukar finnas kampanj för de lite äldre årsmodellerna för 6900kr. Värt vartenda öre! :D

245hk/500nm som Rica ger kommer inte märkas speciellt mycket mer. Däremot kan det vara risk att komponenter i drivlinan inte pallar med vridet.
Användarvisningsbild
av Derank
#1233675
Jag kan inte låta bli att förundras över denna kärlek till Polestar, jag undrar vad ni gjorde innan Polestar fanns, Polestar är inget under av mjukvara om ni nu trodde det. Men jag nöjer mig så, det blir för mycket diskussioner och fantasiteorier här annars. En ny bil och man är nojig för garantier kan jag köpa att man tar det, i övrigt finns det ingen som helst anledning.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]