Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kjelland62
#1232970
Min T5 måste upp i 100 km/h innan den lägger i 8e växeln. Går dock utmärkt att köra 90 på 8e växeln om jag växlar manuellt.
Är detta ok? Jag undrar om det går att ändra inställningen?
Användarvisningsbild
av Driftarn
#1232999
Min är precis likadan, det är inget fel utan bara så det är programmerat. Nöjd med bilen annars?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1233057
Kjelland62 skrev:Min T5 måste upp i 100 km/h innan den lägger i 8e växeln. Går dock utmärkt att köra 90 på 8e växeln om jag växlar manuellt.
Är detta ok? Jag undrar om det går att ändra inställningen?
Tryck in Eco+ knappen, så lägger den in 8an tidigare. Jag kan få den att lägga i den innan 90 km/h, när lådan är uppvärmd och vägen är utan uppförsbackar. Den växlar ner till 7an vid 82 km/h, har jag för mig. Ibland får man "hjälpa den" att lägga i 8an manuellt och när man går tillbaka till aut så växlar den ändå ner. Antagligen för att den tycker det går FÖR tungt.
Jag trycker i princip in Eco+ knappen direkt efter jag startat bilen. Jag skulle vilja att bilen kom ihåg senaste valet, och har pratat med min PST och även Volvos support om detta, men det går inte. Har inte fått någon förklaring varför. :???: Då jag undrat om detta då på något vis skulle vara skadligt, så är svaret nej. Inte skadligt! Min teori varför den inte går att ha i Eco+ läge vid start är att även klimat anläggningen går i någon form av sparläge. Fläkten minskar något i varv så vid regn kan det bli imma på rutorna,, temperaturen ökar lite om det är varmt ute. Då får man manuellt öka fläkten.
Om du har digitalt kombiinstrument så välj ekoläget, då får du en eko-mätare till vänster där du kan se om mätaren sjunker eller ökar. Den ska visa om och hur ekonomiskt du kör. Så nu har jag lärt mig hur man kör så ekonomiskt som möjligt, om man vill. :lol:
av LJN
#1233266
Vill inflika att när jag tryckt in Eco+ så trycker jag igång AC med ett tryck så att jag har normal AC/avfuktningskapacitet fast jag kör i Eco+ mode. Är det någon här som är teknisk expert på denna fina 8-stegs automat? På vilka växlar har lådan "lock-up" funktion? Jag kan känna att det finns på 6:an, 7:an och 8:a, men finns det på några lägre växlar också eller på alla?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1233272
LJN skrev:Vill inflika att när jag tryckt in Eco+ så trycker jag igång AC med ett tryck så att jag har normal AC/avfuktningskapacitet fast jag kör i Eco+ mode. Är det någon här som är teknisk expert på denna fina 8-stegs automat? På vilka växlar har lådan "lock-up" funktion? Jag kan känna att det finns på 6:an, 7:an och 8:a, men finns det på några lägre växlar också eller på alla?
När oljan i lådan är uppvärmd har du lock-up på alla växlarna utom 1an.
av sju4ti
#1233384
Har man kört en stund i 90 på plan och fin väg går 8:an i på min, tidigare om man hjälper till och släpper lite på gasen och har Eco läget i.
Tycker det är en väldigt skön kombination T5 och Auto, speciellt när det även går att "klämma ur den" på smala krokiga vägar och växla manuellt .
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1233456
sju4ti skrev:Har man kört en stund i 90 på plan och fin väg går 8:an i på min, tidigare om man hjälper till och släpper lite på gasen och har Eco läget i.
Tycker det är en väldigt skön kombination T5 och Auto, speciellt när det även går att "klämma ur den" på smala krokiga vägar och växla manuellt .
Du har lägre luftmotstånd i din V60 än vad jag har i min XC60. Det gör att min ligger kvar längre innan den växlar upp. Mot eller medvind gör därmed en stor skillnad. När min inte växlar upp vid 90 så brukar jag titta på min momentanförbrukning innan jag manuellt växlar upp till 8an. Då sjunker förbrukningen under förutsättning att den inte växlar ner till sjuan när jag lagt tillbaka till automatläget. Om den växlar tillbaka till sjuan, pga att det går tungt, så sjunker oftast också förbrukningen.
Men generellt tycker jag att den borde växla upp tidigare, fast jag i princip alltid kör i Eco+ läget. Detta tycker jag även gäller när den ska växla upp från trean till fyran, fyran till femman, femman till sexan osv.
Lågt varvtal gynnar en låg förbrukning. Jag undrar hur inställningarna är gjorda när man tar fram förbrukningssiffrorna. Jag gissar Eco+ läget, och manuell styrning av automatlådan. Och sedan dom vanlig knepen.

Men jag tycker att T5 motorn och automat är en otroligt lyckad kombination. Jag är mycket nöjd och skulle inte vilja gå tillbaka till manuell igen. Trots att jag ville ha manuell.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]