Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av smygaren
#1232788
Hejsan!
Jag har en originalmonterad fast dragkrok på min XC60 från 2015.
Är det då möjligt att byta till en avtagbar (inte elektrisk) på ett enkelt sätt?
Kan man behålla elsatsen och slipper man programmera om bilen för dragkroken igen?

Tycket det är mycket snyggare med avtagbar och använder den inte jätte ofta, jag är inte första ägaren så jag har inte fått kroken monterad.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1232795
smygaren skrev:Hejsan!
Jag har en originalmonterad fast dragkrok på min XC60 från 2015.
Är det då möjligt att byta till en avtagbar (inte elektrisk) på ett enkelt sätt?
Kan man behålla elsatsen och slipper man programmera om bilen för dragkroken igen?

Tycket det är mycket snyggare med avtagbar och använder den inte jätte ofta, jag är inte första ägaren så jag har inte fått kroken monterad.
Ja det kan du göra ,fästen stämmer och något byte eller programmering av bilen behövs ej, inte ens en besiktning :D :D
Användarvisningsbild
av smygaren
#1232801
Låter bra.
Måste man montera bort mycket för att kunna byta dragkroken?
Finns det nån bra anvisning nån stans?
Är elsatsen lika på olika drag eller man måste ha samma fabrikat på det delbara draget?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1233595
Det tror jag inte man behöver, det är inget jag sett nämnas i instruktioner iallafall.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1233780
Det står i registreringsbeviset om det är ett fast eller delbart drag. Kolla med bilprovningen för säkerhets skull gällande omregistrering. De testar funktionen på det delbara vid besiktning.
av Lövet
#1233797
Det gör det bara till en viss årsmodell. Sen står inget alls om dragkrok. Efter det är det fritt att byta. Innan krävs omreg.
av III
#1233803
apersson850 skrev:Ska inte drag monteras med nya bultar? Det brukar vara så med sånt som är noga med åtdragsmomentet.
Skull nog säga att bultarna behöver bytas. Dragkroken dras med ett visst moment vilket skapar en påfrestning på bultarna, normalt ungefär hava bultens sträckgräns. Det gör att nästa gång den dras är den försvagad. Gäller både dragkrokar, topplock, och annat som är viktiga infästningar. Risken är annars att bulten kan gå av. Det inverkar menligt på krokens infästning.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]