Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av o0kungen0o
#1232755
Jag funderar om det hade gott att montera en orginal baslåda i min bil då jag saknar detta?
Jag har High Performance audio med 7" skärm.

Detta gäller xc60 från 2014
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1234992
o0kungen0o skrev:Jag funderar om det hade gott att montera en orginal baslåda i min bil då jag saknar detta?
Jag har High Performance audio med 7" skärm.

Detta gäller xc60 från 2014
På min (2016) gick det inte, antar det är någon skillnad i karossen eller andra komponenter som inte är direkt lätta att byta efteråt, samt ev kabeldragning för att få den att fungera med datorn.
av matand12
#1257333
Nej det går ej, och det beror på att mjukvara finns ej att ladda ner i vida så att du får igång den och kan styra den genom stereon. Finns ej heller most-fiberkablage fördraget. Men man kan göra ett hemmabygge som ger en go bas:
- köp en beg volvo original sub. Du får då en slimmad sub med resonanslåda som passar perfekt under lastgolvet
- ta bort original slutsteget och spara det i garaget om du vill sälja kittet nån gång... Detta steget går ej att använda till det som beskrivs vidare nedan pga fiberstyrning.
- seriekoppla dem 2 små 6,5:orna som sitter i lådan och dra kabeln ut en ca 20cm. du kan behöva montera isär lådan för att se färg på +/- först.
- lyft ur golvet och sätt sub på plats . fästen finns förmonterat.
- Ta signal från båda bakre högtalarna ( i bakdörrarna).
- och ström/jord givetvis... remote kan vara svårt att hitta. remote kan tas från styrbox kurvljusen som sitter där subben monteras (nackdel: sub går ej i tändningsläge 1, bara i läge 2- fördel: låg risk urdraget batteri om man spelar musik i bil med avstängd motor).
- Montera ett monosteg (typ rockford fosgate r250) Räcker med ett budgetsteg för att driva dem två 6,5"orna
- Montera högtalare-signal i high lev input. 4 kablar. Inet har passande kabelssko som kostar 29kr. noggrannhet med + och -...
- justera in gain, phase osv...

Du har nu en sub som sitter dold under golvet i bak. Rockfordsteget driver basarna utmärkt. Kan justeras med vanliga basknappen på stereo eller om du vill dra kabel för rockfordstegets egna punchfjärris fram till typ tillbehörsfacket där usb ingången sitter...

Kostnader:
originalsub - extremt varierande mellan 1k - 4k
Rockford fosgate: under 1k.
Kablage: 200kr
Monteringstid: 10 tim

Att tänka på:
montera av bakre dörrsidor och se på högtalarna var + resp - har för färger. Sen tar du strömmen från kablage vid b-stolpen med tjyv-klämmor.
- val av steg bör vara ett med high level input. köper du ett steg med endast low level input måste du komplettera med en omvandlare exempelvis PAC LP7-2 vilket inte är att förorda att ytterligare komponenter måste monteras av både kostnadsskäl och av ljudmässiga skäl (ytterligare fininställningar på omvandlaren utöver det man måste göra på själva slutsteget).

Vad det värt det? I bilen sitter premium sound utan sub vilket är bra ljud men otillräcklig bas.. Med sub monterat enligt ovan beskrivet är basen rejält uppgraderad, vibrerar fint i baksätet :-) Svaret är ja.

Reservation: detta är generellt beskrivet för volvo kombi v70, xc70, xc60 vilka har haft tillval sub från fabrik som option men att det ej beställts ursprungligen. Obs normalt så har bifuel ej utrymme under lastgolvet för sub
Senast redigerad av 2 matand12, redigerad totalt 0 gång.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]